ArtikkelitKansi

Yhteisöllisen elintarvikekehityksen tuloksia ja toimintamalleja Pohjanmaalta

Projektit saattavat yhteisen pöydän ääreen niin yrityksiä, tutkijoita kuin ruokaharrastajia. Kuva Nanna Rintala.
1.52TLukenut

Elintarvikeyritykset, tutkijat ja ruokaharrastajat ovat kohdanneet yhteisöllisen ruokakehittämisen parissa työpajoissa Seinäjoella ja Vaasassa kevään 2018 aikana. Tuoteideoita, demotuotteita ja jo lanseerattujakin tuotteita on tutkailtu niin maun, tulevaisuuden trendien kuin kestävän kehityksenkin näkökulmista. Aistinvaraiset arvioinnit tuotteista ovat kuuluneet teoriaosuuksien lisäksi jokaisen työpajan ohjelmaan, ja kuluttajapalautteista on keskusteltu yritysten kanssa työpajapäivien jälkeen tuotekehityksen tueksi.

Työpajoista ovat vastanneet yhteistyössä Food Bait ja Blue Products -projektit, joiden tavoitteina on ollut mm. auttaa elintarvikealan yrityksiä uudistamaan tuote- tai palvelukonseptiaan entistä kannattavammaksi asiakasnäkökulma huomioon ottaen. Kalastuksen innovaatio-ohjelma Blue Productsissa kehitetään erityisesti lisäarvotuotteita vähemmän hyödynnetyistä kalalajeista.

Food Bait -projektin yritysyhteistyössä mukana mm. Lappajärveltä kotoisin oleva Kokkitupa ja heidän tuotteensa kuusenkerkällä maustettu kraatterijärven vesi. Kuva Katja Marttunen.

– Osallistuvat yritykset ovat saaneet tutkijoiden ja ruokaharrastajien panoksen tuotekehitykseensä sekä tutkimustietoa tukemaan omaa tuotekehitysprosessia. Tukena ovat myös yritysverkosto ja uudet kumppanuudet. Työpajasarjan tavoitteena on ollut yhteiset tuotelanseeraukset ja yritysten sekä projektien yhteiset näkyvyyskampanjat tapahtumissa niin Suomessa kuin Ruotsissa kesän ja syksyn aikana, kuvailee tutkimusprofessori Anu Hopia Turun yliopiston Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskuksesta.

Uusia yrityksiä ja kuluttajia mahtuu vielä mukaan syksyn toimintaan

Yritysverkostojen kehittäminen on yksi projektien tavoitteista. Tässä annoksessa yhdistyy Laidun Herefordin nyhtönauta, Pirjon Pakarin leipä sekä Alavuden öljynpuristamon punajuuripesto maukkaaksi annokseksi. Kuva Katja Marttunen.

Alkukesän Food Business Summitissa Seinäjoella tuote-esittelyssä olivat mukana Alavuden öljynpuristamon Punajuuripesto, Laidun Herefordin teuvalaista nyhtönautaa, Snickars Delin kotimainen kalaherkku (röra) Raippaluodosta, Pietarsaarelaisen Pesma Tmi:n kalamakkara “Lahnakkara”, Pirjon Pakarin Hannun 100 % HYVÄJYVÄ Kauhajoen leipomolta sekä Jalasjärveläisen West Mills Oy:n kauramuru. Ruokien vastapainoksi mukana oli myös Lappajärveltä Tiinan Kokkituvan kuusenkerkällä maustettua Kraatterijärven vettä. Yhteisesite tuotteista löytyy projektien verkkosivuilta.

Vaikka ensimmäiset tuote-esittelyt kehittelyssä mukana olleista tuotteista on tehty, projektien toimintaan voi hyvin vielä osallistua syksyn ja ensi kevään aikana. Työpajatoiminta laajenee Seinäjoelta ja Vaasasta myös Turun seudulle. Keskiössä ovat edelleen kuluttajien osallistaminen toimintaan sekä aistilähtöiset menetelmät tuotteiden kehittämisen tukena. Aikataulut ja yhteystiedot toimintaan osallistumiseksi löytyvät projektien sivuilta, joten kannattaa lähteä mukaan, olipa sitten kiinnostunut kuluttaja tai kehittävä yrittäjä!

Teksti
Susanna Ihanus
susanna.ihanus@utu.fi


Food Bait -projekti

  •  lisää elintarvikesektorin pienten ja keskisuurten yritysten kilpailukykyä
  • kuluttajat tukena tuotekehityksessä, aistilähtöistä arviointia
  • uusia liiketoiminnan ekosysteemejä Merenkurkun alueelle, verkostoitumista
  • toimijoina Turun yliopisto, Seinäjoen ammattikorkeakoulu ja Uumajan yliopisto
  • Hanke päättyy 30.6.2019.
    Lisätietoa: www.foodbait.fi

Blue Products
eli Kalastuksen innovaatio-ohjelma

  • tavoitteena Suomen kalastuselinkeinon taloudellinen kasvu
  • lisäarvotuotteita silakasta ja vähäarvoisista kalalajeista sekä niiden sivuvirroista
  • konsortiota koordinoi Österbottens Fiskarförbund ja hallinnoi Aktion Österbotten
  • toimijoina Teknologian tutkimuskeskus (VTT), Turun yliopisto ja Luonnonvarakeskus
    Lisätietoa: http://kalainnovaatiot.blogspot.fi, www.merijakalatalous.fi