KansiYhteistyöesimerkkejä

Synkka-palvelun avulla yrityksen tuotetiedot kulkeutuvat yhdestä paikasta eri kaupoille

Kuva uudesta kebab-robotista, Jarmo Hyle.
222Lukenut

Paimiolainen perheyritys Deli Hylé toimittaa yrityksille monenlaisia annospakattuja valmisannoksia kuten salaatteja, täytettyjä leipiä ja bageleita. Tuotannossa käytetään mahdollisuuksien mukaan paikallisia raaka-aineita lähitoimijoilta, kuten Alitalon Vihannes sekä Paimion Palaliha. Tuotteita toimitetaan tällä hetkellä esimerkiksi kolmelle alueosuuskaupalle TOK, SSO ja Osuuskauppa Hämeenmaa, sekä Keskoon, josta tuotteita toimitetaan valtakunnallisesti esimerkiksi K-ryhmän kauppoihin.

– Jollain ihmeellä olemme selvinneet pienenä yrityksenä isojen joukossa. Yrityksellä on kolme osa-aikaista työntekijää sekä minä ja vaimoni, kertoo yrittäjä Jarno Hyle.

Nykyisin Deli Hylé käyttää tuotetietopalvelu Synkkaa yritystoiminnassaan. Synkka on GS1 Finland Oy:n palvelu, jonka avulla kauppakumppanit voivat välittää ja vastaanottaa tuotetietoja ja kuvia. Se on osa globaalia GDSN-verkostoa eli tietoja voi välittää sen kautta myös kansainvälisesti.

Vuonna 2019 Deli Hylén tuotteet otettiin mukaan Keskon valikoimiin ja edellytyksenä oli juuri Synkka-palveluun liittyminen.

– Käyttöönotto oli meillä mutkatonta, mutta rahallisen alkuinvestoinnin se tietysti vaati, valottaa Hyle.

Palvelun käyttöönottomaksu vaihtelee sen mukaan, kuinka monta yritystunnistetta tuotteille tarvitaan ja mikä on yrityksen vuosittainen liikevaihto. Lisäksi palveluun maksetaan vuosittainen käyttömaksu. Apua järjestelmän asentamiseen ja sen käyttöön saa Hylen mukaan ongelmitta. Hankaluuksia sen sijaan tuottaa palvelun käyttöön uppoava aika.

– Yhden tuotteen tuotetietojen täyttämiseen menee helposti puolikin tuntia aikaa, mikäli erilaisia tarvittavia koodeja tarvitsee hakea. Voin myös kuvitella, että eri tietojen nimikkeitä on haastava ymmärtää, mikäli käyttäjän äidinkieli ei ole suomi, Hyle pohtii.

GS1 Finland Oy:stä saa tarvittaessa apua palvelun käyttöön joko suoraan kysymällä tai erilaisten Synkka-koulutusten avulla. Mitä suurempi määrä yrityksellä on lisättäviä tuotteita, sen vaativampi työtaakka on. Deli Hylén noin 30 erilaisen tuotteen lisääminen palveluun oli jo oma ponnistuksensa. Synkan käyttöä suunnittelevalle yrittäjälle Hyle suositteleekin ajallista varautumista ja matalaa kynnystä kysyä heti, kun ongelmia ilmenee.

Synkan tai vastaavien tuotetietopalvelujen käyttö on kuitenkin kasvamassa. Palveluiden kautta saadaan kaikki tiedot tuotteista yrittäjiltä suoraan keskusliikkeisiin. Deli Hylén asiakkaista myös esimerkiksi Tokmanni ja välillisesti S-ryhmä hyödyntävät Synkan kautta annettavia tietoja.

– S-ryhmällä on oma järjestelmänsä, mutta se keskustelee Synkan kanssa hyvin, eli heillekin saadaan toimitettua osa tuotetiedoista samaa kautta, Hyle kertoo.

Kuva suositusta kebab-patongista, Jarno Hyle.

Digitalisaation uudet tuulet ovat puhaltaneet Deli Hylén toiminnan kehittämisessä myös muulla tavoin viimeisen vuoden aikana.

– Korona-aika ajoi meitä aloittamaan uuden kebab-lihatuotannon, johon saatiin myös ELY-keskukselta pieni tuki. Hankimme uusia tuotantorobotteja ja palkkasimme työntekijän valmistamaan ravintolatasoista kebab-lihaa, jota myydään kauppoihin ja alihankintana myös suoraan kebab-ravintoloihin, Hyle kertoo.


Tutustu tarkemmin Synkka-palveluun


Teksti
Ellinoora Havaste