Artikkelit

Näkyvyyttä ja volyymia elintarvikevientiin – Brändiyhteistyössä hyödyntämättömiä mahdollisuuksia

Usean yrityksen tuotteita yhteisellä maistelulautasella. Kuva Arja Meriluoto.
324Lukenut

Viimeisimmän toimialabarometrin mukaan elintarviketeollisuuden yrityksistä 33 % pyrkii kasvuun voimakkaasti ja 35 % mahdollisuuksien mukaan. On hyvä uutinen, että voimakkaasti kasvuhakuisten elintarvikeyritysten määrä on lisääntynyt vuodentakaiseen verrattuna.

Elintarviketeollisuuden yritykset mainitsevat useimmin kehittämistarpeekseen myynnin ja markkinoinnin. Myös vientiin ja kansainvälistymiseen liittyvän tuen tarve mainitaan usein kehittämiskohteena, todetaan Suomen Yrittäjien, Finnveran ja työ- ja elinkeinoministeriön loppuvuonna 2022 julkistamassa barometrissa.

Noin kolmanneksella kotimaisen elintarviketeollisuuden yli 1 800 yrityksestä on tällä hetkellä vientiä tai liiketoimintaa ulkomailla. Suuri osa niistä on pieniä tai keskisuuria yrityksiä, kun jopa 71 % elintarvikealan yrityksistä työllistää alle neljä henkilöä.

Elintarvikeviennissä tarvitaan mittavaa brändinäkyvyyttä sekä volyymiä. Kaikki brändit tarvitsevat keinoja massasta erottumiseen.

– Yksi vähemmälle huomiolle jäänyt vientikaupan edistämisen mahdollisuus suomalaisyrityksillä on brändiyhteistyö, toteaa KIKE- eli Kiertotaloudesta lisää kilpailukykyä elintarvikevientiin -hankkeen vetäjä ja Fennopromo Oy:n toimitusjohtaja Eeva-Liisa Lilja.

Mallia kodintekstiili- ja muotikaupasta

Kiinnostava esimerkki suomalaisyritysten brändiyhteistyöstä on kodintekstiili- ja muotikauppaa edustava Manna & Co -yritys. Vuonna 2021 perustettu bränditalo omistaa kokonaisuudessaan Finlaysonin, Lexingtonin, Makian, Reinon & Ainon ja Vallilan. Lisäksi se omistaa 20 prosenttia Sastasta.

– Mannaan on koottu alan johtavia arvostettuja kuluttajabrändejä. Designbrändit ovat Suomessa monesti pieniä ja keskimäärin kannattamattomia. Brändien yhteenliittymänä Manna on liikevaihdoltaan jo keskikokoinen peluri ja Suomen markkinoilla vähittäiskaupalle merkittävä neuvottelukumppani, kertoo Manna & Co:n myynti- ja markkinointijohtaja Tommi Suutarinen.

Mannan vastuullisuuslinjaukset ja -tavoitteet perustuvat Mannan brändien tekemään vastuullisuustyöhön.
Kuva Manna & Co Oy.

Etuja viidellä eri osa-alueella

Suutarisen mukaan heidän brändiyhteenliittymälleen on kertynyt tahoillaan pitkä historia; yhteisestä kokemuksesta voidaan ammentaa moneen lähtöön.

– Mannan brändeillä on yhteensä 430 vuotta kokemusta kodintekstiili- ja muotikaupasta. Se on vahvuus, jota kannattaa hyödyntää.

Yhteenliittymä tuo brändeille monia etuja.

– Yksittäin toimiessaan brändit ovat monesti yhteistyökumppaneidensa armoilla, kun esimerkiksi neuvotellaan jakelusta ja myyntipaikoista, Suutarinen muistuttaa.

Mannan yhteenliittymä on tuonut brändeille etuja erityisesti viidellä osa-alueella, eli logistiikassa, hankinnassa, tietojärjestelmissä, fokusoiduissa investoinneissa ja paremmassa kannattavuudessa.

– Erityisesti kyky investoida kasvuun fokusoidusti, brändi ja kehityshanke kerrallaan, on parantanut kannattavuutta ja lisännyt investointimahdollisuuksia entisestään.

Tommi Suutarisen mukaan usean brändin yhteenliittymisessä on toki myös haasteita.

– Erilaisten yrityskulttuurien yhteensovittaminen ei ole aina helppoa, ja erityisesti tietojärjestelmäintegraatio vaatii aikaa ja investointeja. Kasvu vaatii monenlaisia uusia prosesseja, Suutarinen toteaa.

Brändiyhteistyötä yli toimialarajojen

Yhteistyön avulla yritykset saavat käyttöönsä dataa useiden eri brändien käyttäjistä ja näin kuva kuluttajista tarkentuu.

–Pienistä yrityksistä koostuvalla elintarvikealalla brändiyhteistyö voi tuoda kasvun kykyä, jonka mahdollisuuksia ei ole vielä täysin tunnistettu, Eeva-Liisa Lilja kannustaa.

– Brändiyhteistyö on pohjimmiltaan kuluttajien tarpeisiin vastaamista. Mahdollisuuksia siihen voi löytyä ruoka-alan lisäksi myös yli toimialarajojen, Lilja toteaa.

Teksti
Viestintätoimisto Akvamariini

Artikkelin taustatiedot perustuvat syyskuussa 2022 järjestetyn KIKE-hankkeen työpajan esityksiin sekä Suomen Yrittäjien, Finnveran sekä työ- ja elinkeinoministeriön kaksi kertaa vuodessa koostamaan elintarviketeollisuuden pk-toimialabarometriin.

KIKE tiedottaa

Kiertotaloudesta lisää kilpailukykyä elintarvikevientiin (KIKE) on valtakunnallinen tiedonvälityshanke, joka välittää elintarvikealan mikro- ja pk-yrityksille uusinta tietoa bio- ja kiertotalousalan osaamisesta ja kestävän kehityksen mukaisten tuotteiden kansainvälisestä kysynnästä. Tiedon avulla hanke opastaa yrityksiä saavuttamaan uutta kilpailukykyä bio- ja kiertotaloudesta ja edistää elintarvikevientiä. Lue lisää hankkeesta www.ki-ke.fi ja tule seuraamaan hankkeen tuottamaa tietoa LinkedInissä. Toteuttajana toimii Fennopromo Oy yhdessä ruoka- ja ympäristöalan yhteistyöverkoston kanssa. Hanketta rahoittaa Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma.