Koronaviruksen vuoksi syksyllä 2020 peruuntuivat monet yrtti- ja marjatuotteita valmistavan Arctic Warriorsin tärkeät myyntitapahtumat, kuten Helsingin messukeskuksessa lokakuisin järjestettävät I Love Me -messut.
– Messuilla myydään paljon meidän tuotteita, joten niiden peruuntuminen lähes koko viime vuodelta vaikutti meihin selvästi. Kanssayrittäjien kanssa keskustellessa selvisi, että monella oli aivan sama huoli, toteaa Arctic Warriorsin tuotepäällikkö Katja Misikangas.
Yrityksessä ei kuitenkaan jääty laakereille lepäilemään, vaan tilanne sai ideoimaan verkossa toteutettavan messutapahtuman, johon päätettiin pyytää mukaan myös muita samanmielisiä pienyrittäjiä Lapista, joiden tuotteet ovat myös kytköksissä luontoon. Mukaan pyydetyt yrittäjät toimittivat tuotteensa etukäteen Arctic Warriorsille, joka hoiti niiden lisäämisen oman nettikauppansa varastoon ja teki niille tuotekortit.
Varsinkin pienempien mukana olevien yrittäjien osalta valmis myyntialusta oli tärkeä. Yhden kaupan kautta asiakkaat pystyivät myös tilaamaan kaikkia tuotteita samalla kertaa ja ne postitettiin samassa paketissa perille.
– Mukaan kysytyt yrittäjät innostuivat ideasta kovasti! Tempausta oli helppo lähteä rakentamaan, sillä meillä oli jo olemassa esimerkiksi hyvä nettikauppa-alusta sekä rautaista kokemusta sisällöntuotannosta verkkoon, Misikangas kertoo.
Ruskarykimät, kiimaviikot… vitsikkäät nimet nousevat hyvin esiin somevirrassa
Ensimmäiset Lapin pienyrittäjien yhteiset virtuaalimessut järjestettiin 21.-25.10.2020 ja ne saivat nimekseen Ruskarykimät. Mukana oli viisi pienyrittäjää erilaisin tuottein, kuten Sallan Villiporo porosipsein ja Annelin Yrtit & Karkit marjamarmeladein.
– Ruskarykimät oli menestys! Me saimme niistä myyntiä jopa tuplasti sen, mitä suurimmissa messutapahtumissa. Monet mukaan ilman ennakko-odotuksia lähteneet yrittäjätkin pääsivät ilahtumaan iloisesti myynnin määrästä. Päätimme pian, että järjestämme virtuaalimessuja lisää, Misikangas kertoo.
Joulun alla 4.-13.12. järjestettiin toiset virtuaalimessut, Joulurykimät, sekä vielä keväällä 15.-28.3.2021 Kiimaviikot. Tempauksille luotiin hauskat ja mieleenpainuvat nimet sekä oma tunnistettava ulkoasu, joka toistui somessa.
– Hauskojen nimien ja selkeän brändäyksen ansiosta messut tunnistettiin aina samaan sarjaan kuuluviksi sekä saatiin erottumaan meidän muusta verkkosisällöstä. Brändäyksen onnistumiseen vaikutti tietysti myös se, että meitä oli useampi yritys kimpassa ja saatoimme yhdessä tiedottaa samasta sisällöstä omissa kanavissamme, summaa Misikangas.
Mukaan lähteneelle yrittäjälle verkkomessut loivat toivoa hankalaan vuoteen
Yksi heti Ruskarykimistä asti verkkomessuissa mukana ollut yrittäjä on Sanna Jämsä, jonka Wild from Arctic -yritys tuottaa muun muassa makeisia ja siirappeja villiyrteistä ja marjoista.
– Olen niin aidosti iloinen ja otettu, että näitä tempauksia varten Arctic Warriorsilla ajateltiin myös meitä pieniä yrityksiä. Oli mahtavaa, että kaiken tämän koronavirustilanteen tuoman näköalattomuuden keskellä joku lähti ideoimaan, kehittämään ja toimeenpanemaan uutta meininkiä ja myyntiä, Jämsä iloitsee.
Yhdessä tekeminen uuden ja haastavan tilanteen keskellä valoi Jämsälle toivoa tulevaisuuteen ja lujitti jo olemassa olevaa yhteistyöverkostoa.
– Me tempauksissa mukana olevat yrittäjät tunsimme oikeastaan toisemme jo entuudestaan messuilta ja myyntitapahtumista. Verkostoituminen niin myyntitapahtumissa kuin yrittäjille järjestettävillä luennoilla ja tilaisuuksissakin on tärkeää, sillä niissä pääsee tutustumaan niin muihin yrittäjiin kuin heidän tuotteisiinsakin. Sopivien yrittäjien kanssa voi syntyä vaikka minkälaista yhteistyötä, Jämsä pohtii.
Verkkomessutapahtumissa Arctic Warriors otti muiden yrittäjien tuotteista tavanomaisen jälleenmyyntiprovision, mutta muuten tapahtumaan mukaan lähteminen ei kustantanut toisille yrityksille mitään. Jämsän mukaan erityisen onnistunutta oli todellinen ymmärrys pienyrittäjän arkeen, joka tekee tuotteitaan käsityönä. Arctic Warriorsilta kommunikoitiin selkeästi, kuinka paljon tuotteita oli mennyt milläkin viikolla ja muistettiin kysyä, kuinka paljon niitä voidaan vielä laittaa myyntiin.
– Toki teimme kovimman työn verkkomessujen pyörittämisessä, mutta uskoimme että se tulee – ja on tullutkin – tavalla tai toisella takaisin. Suurempi määrä tekijöitä ja tuotteita tietysti kiinnostaa kuluttajia, eikä muiden yrittäjien näkyvyys ja hyvä myynti ollut meiltä mitenkään pois. Mukavaa oli tietysti murtaa koronavirustilanteen aiheuttamaa lannistunutta meininkiä ja tuottaa ihan iloa kanssayrityksille, Misikangas kertoo.
Tietoiskuja, paneeleita ja muita messujen ilmaissisältöjä voi järjestää myös verkossa
Tuotteiden myynnin lisäksi Arctic Warriorsilla tuotettiin verkkomessuja varten monenlaista ohjelmaa ja materiaalia ilmaiseksi verkkoon. Blogikirjoituksia, podcast-nauhoituksia ja livelähetyksiä Instagramissa ja Facebookissa käytettiin esimerkiksi mukana olevien yritysten esittelyyn ja ajankohtaisiin tietoiskuihin, kuten yrttivinkkien antamiseen. Tuotettu sisältö on arvokasta myös jälkeenpäin, sillä moni lukee juttuja ja katselee videoita jälkikäteen.
Ilmaisen sisällön julkaisemisella luodaan kuitenkin ennen kaikkea messuvipinää, joka houkuttelee ihmisiä aiheen pariin, viihtymään ja tutustumaan tuotteisiin.
– Pelkkä tuotteiden tyrkytys olisi ollut liikaa. Ihmiset arvostavat myös meiltä saatavaa tietoa ja informaatiota. Tietysti erityisesti Joulurykimät joulun alla keräsivät paljon erityisesti tuotteista kiinnostuneita verkkokävijöitä. Kuitenkin esimerkiksi yritysesittelyt olivat meillä tosi tykättyjä ja symppistarinat tuotteista ja yrittäjistä niiden takana houkuttelivat ihmisiä tekemään enemmän ostoksia, Misikangas kertoo.
Verkkomessut jäävät käyttöön, vaikka lähitapahtumiakin voidaan taas järjestää
Vaikka verkkomessut ovatkin hyvä vaihtoehto lähitapahtumille varsinkin myynnin kannalta, eivät ne voi täysin korvata messuja. Messu- ja myyntitapahtumissa kohdataan niin asiakkaita, yhteistyökumppaneita kuin uusia jälleenmyyjiäkin aivan toisella tapaa.
Verkkomessujen selkeä etu on kuitenkin ollut niiden selkeästi pienemmät kustannukset.
– Lapista Helsinkiin messuille lähtemisen hinta on aika kova, vaikka ne tärkeitä tapahtumia ovatkin. Järjestämämme verkkomessut ovat myös syntyneet jopa ajallisesti nopeammin kuin fyysisille messuille lähteminen! Verkossa järjestettävät messut jäävät siis meillä myös käytäntöön, Misikangas summaa.
Jatkosta Misikangas kertoo, että tällä hetkellä asiakkaat saavatkin jo varautua tämän syksyn Ruskarykinöihin.
– Eihän niitä nyt voi olla pitämättä, Misikangas naurahtaa.
Teksti: Ellinoora Havaste
Kuvat: Arctic Warriors