ArtikkelitKansi

Tavoitteena uusia nimisuojatuotteita

Lapin Poronlihat. Kuva: aitojamakuja.fi, kuvaaja Julia Kivelä.
832Lukenut

Käynnissä olevan valtakunnallisen #nimisuoja2025 – Suomalaisen nimisuojan uudet tuotteet, tekijät ja kuluttajat -hankkeen tavoitteena on edistää uusien suomalaisten nimisuojatuotteiden saamista nimisuojajärjestelmään ja tehdä suomalaisia nimisuojatuotteita tunnetuksi nuorille kuluttajille. Hankkeen nimessä mainittu 2025 viittaa siihen, että maataloustuotteiden ja elintarvikkeiden nimisuojatyöryhmän kehittämissuunnitelman tavoitteissa on saada 20 uutta maantieteellistä merkintää rekisteröityä EU-tasolla vuoteen 2025 mennessä. Tätä tavoitteen saavuttamista edistetään monin toimin.

Lisää hakuprosessin osaajia

#nimisuoja2025-hanke järjesti tammi – maaliskuussa vuonna 2021 Maa- ja kotitalousnaisten aluetoimijoille nimisuojavalmennuksen. Jatkossa tietoa laatujärjestelmästä ja asiantuntija-apua on saatavissa Maa- ja kotitalousnaisten verkoston kautta aiempaa laajemmin. Nimisuojasta kiinnostuneita yrityksiä kannustetaankin olemaan yhteydessä oman alueensa asiantuntijaan, jolla on nyt hyvä verkosto tukenaan asioiden eteenpäin viemiseksi.

Koulutettavat Maa ja kotitalousnaisten ruoka- ja yritysasiantuntijat (8 henkilöä) osallistuivat koulutukseen ”omalla tuotteella”, jotta nimisuojausprosessi hahmottui konkreettisemmin ja tarkastelu eri näkökulmista helpottui. Aihiot syntyivät ainakin seuraavista: Lopen peruna, Leipäjuusto/Juustoleipä, Lemin Särä ja Lörtsy. Lisäksi selvitettiin luonnon mineraalivesien järjestelmää (natural mineral waters-status) ja karjalaisia leipomotuotteita (vatruska, keitinpiiras, sultsina). Jotta hakemukset etenevät, tarvitaan seuraavassa vaiheessa erityisesti hakemisprosessiin sitoutuneita yrityksiä.

Perustiedot piirrosvideolla

#nimisuoja2025-hanke on tuottanut lyhyen piirrosvideon, joka kertoo keskeisimmät asiat nimisuojan hakuprosessista ja suojauksen mukanaan tuomista eduista. Videon avulla halutaan madaltaa kynnystä nimisuojan hakemiseen. Video löytyy Aitoja makuja YouTube-kanavalta  ja siitä on tehty suomen- ja ruotsinkieliset versiot. Video on tehty yhteistyössä MotionPro Oy:n kanssa.

EU:lla on oma maataloustuotteiden, elintarvikkeiden, viinien, alkoholituotteiden ja maustettujen viinien nimisuojajärjestelmä.

Oppimateriaalia videoina

Suomalaisille nimisuoja-asia on vielä melko vieras. Tunnistamme kyllä ulkomaisista tuotteista erilaiset laatumerkit, ja monet etsivät nimenomaan sellaisia tuotteita. Mutta kotimaisissa tuotteissa merkintää ei osata vaatia eivätkä tuottajat sitä välttämättä ymmärrä hakea.

Hankkeen tiimoilta syntyy ravintola-alan opiskelijoille ja muille asiasta kiinnostuneille oppimateriaalia itseopiskeluun. Oppimateriaaliin liittyen Maa- ja kotitalousnaisten Keskus haastatteli videoille nimisuoja-asian kanssa tekemisissä olevien tunnettuja henkilöitä.

Ruoka-alan monitaituri Jyrki Sukulalla on laaja näkemys ja kokemus. Asuminen Italiassa antaa perspektiiviä nimisuoja-asiaankin. Juustokauppias Laura Salonen on päivittäin tekemisissä nimisuojan kanssa. Asiakkaat osaavat jo hyvin kysellä ulkolaisista nimisuojatuotteista ja tuntevatkin niistä monet. Keittiöpäällikkö Ari Ruoho on pitänyt Chef’s table -tyylisiä nimisuojaillallisia. Ravintoloissa nimisuoja-asian esille tuominen asettaa omia haasteitaan.

Maa- ja kotitalousnaisten Keskuksen tuottaman oppimateriaalin tarkoitus on auttaa opiskelijoita ymmärtämään nimisuojan merkitystä koko ketjussa. Myös nämä videot löytyvät Aitoja makuja YouTube-kanavalta.

#nimisuoja2025-hanke jatkuu aktiivisesti erilaisten hankeryhmittymien työn tukemisen parissa, uusien ryhmittymien kokoamisessa. Hankkeen loppupuolella selvitetään vielä, miten kuluttajien tietämys on muuttunut verrattuna vuoteen 2018.

Hanketta rahoitetaan maa- ja metsätalousministeriön ruokaketjun kehittämishankkeiden kautta.

Kirjoittajat
Marjo Särkkä-Tirkkonen, Helsingin yliopisto Ruralia-instituutti
Mervi Louhivaara, Turun yliopiston Brahea-keskus
Marita Suontausta, Maa- ja kotitalousnaisten Keskus