KansiYhteistyöesimerkkejä

Pohjoiskarjalaiselle elintarvikealalle löydettiin uusia liiketoimintamahdollisuuksia Japanista

Japanissa käyntikorttien vaihtaminen on oleellinen osa tervehtimistä. Foodex-messut Suomi-osasto.
475Lukenut

Maaliskuussa Tokioon suuntautuneella verkostoitumismatkalla saatiin pieniä elintarviketoimijoita hyödyttäviä maahantuoja- ja jakelukanavakontakteja sekä verkostoja. Lisäksi saatiin myös paljon tietoa siitä, miten markkinoille kannattaa pyrkiä ja mitä kautta.

Matkan taustalla oli MKN Itä-Suomen yrityspalveluiden hallinnoima Elintarvikeviennin aloitus Japaniin pilotti -hanke, jolla valmistellaan pohjoiskarjalaisten elintarvikkeiden, erityisesti premium- ja erikoistuotteiden, viennin aloittamista Japaniin. Viennistä kiinnostuneille luomu-, luonnontuote-, marja-, vihannes- ja juures-, erikoisvilja- ja pakastekuivausjaloste-elintarviketoimijoille tuotetaan markkina-, pakkaus- ja tuotteiden sijoittumistietoa sekä kieli- ja tapakulttuuriosaamista.

-Japanilaisessa liiketoimintakulttuurissa keskeistä on henkilökohtaiset suhteet ja verkostot, ja kauppasuhteiden aloittaminen on pitkä prosessi. Pitkäjänteinen työ voi tuottaa parhaillaan hyvin tuottoisan ja sitoutuneen kauppasuhteen yhdellä maailman suurimmalla markkinalla, toteaa hankevetäjä Jaana Puhakka. Tokion verkostoitumismatkalla myös kartoitettiin tärkeimpiä myyntitapahtumia ja -messuja sekä vierailtiin Foodex-messuilla.

Avoimin mielin matkaan, toiveita myynnin ja viennin lisäämiseksi!

Verkostoitumismatkalle osallistuneet Akselin Herkkupaja Oy:n Riikka ja Kalle Tervonen kertoivat lähteneensä verkostoitumismatkalle avoimin mielin tutustumaan ja näkemään, miten japanilainen liike-elämä toimii. Viikon mittaisesta reissusta päällimmäisenä mieleen jäi hyvin vahvasti ajatus yksityiskohtiin panostamisesta.

– Japanissa tuntui kaikki olevan tarkkaan harkittua niin elintarvikkeiden ja tuotteiden kuin palveluidenkin osalta, kertoo Riikka Tervonen. – Saimme myös paljon tietoa siitä, miten markkinoille kannattaa pyrkiä ja mitä kautta.

Vahvasti kasvua hakeva, innovatiivisia luomumansikkajalosteita valmistava yritys jatkaa tuotteiden suunnittelua Japanin markkinoille sopivaksi. Lisäksi suunnitteilla on tuotteiden myyminen Japanissa paikan päällä menekin testaamiseksi ja asiakaspalautteen keräämiseksi.

Jo vientiä harjoittavalle Metsämeden Pirjo ja Harri Tervoselle matkan tärkeimmäksi anniksi jäivät uudet kontaktit, näkemys Japanin kulttuurista, sekä pakkaus- ja hintatasotiedot.

– Nyt aloitamme pakkaussuunnittelun Japanin markkinoille suunnatuille tuotteille, toiveissa on myös markkinointimatka Japaniin, Pirjo Tervonen kertoo.

Japanissa panostetaan pakkauksiin.

Myynnin lisäämisen, kansainvälisen markkinan ja kaupan ymmärrys sekä uuden oppiminen Japanin kilpailutilanteesta ja business- ja tapakulttuurista puolestaan olivat Jussi Taipaleen toiveissa yrityksen osallistuessa hankkeeseen.

– Hanke vahvisti uskoa siihen, että oma tuote voi pärjätä, kertoo Jussi Taipale Taiga Honey Oy:sta, ja lisää yrityksen panostavan tuotteiden jatkokehitykseen matkalta saatujen ideoiden ja kokemusten pohjalta. Lisäksi yritys investoi uuteen tuotannon laitteeseen.

Pilottihankkeen tulosten pohjalta lähdetään rakentamaan laajempaa viennin edistämishanketta, jolla tavoitellaan pohjoiskarjalaisille ja itäsuomalaisille elintarvikkeille uusia liiketoimintamahdollisuuksia Japanissa. Hankkeen päätösseminaari järjestetään 4.5.2023. Elintarvikeviennin aloitus Japaniin pilotti -hanketta rahoitetaan Pohjois-Karjalan maakuntaliiton Alueiden kestävän kasvun ja elinvoiman tukeminen (AKKE) määrärahasta.

Ryhmä tutustumassa ulkomaalaisia tuotteita myyvään Food Market -liikkeeseen.

 

Kirjoittaja ja kuvat
Jaana Puhakka
Maa- ja kotitalousnaiset Yrityspalvelut / ProAgria Itä-Suomi