Artikkelit

Ruokamarkkinoiden menestysresepti Irlannista

Lehmät laitumella: Duane Retzlaff / Pixabay.
184Lukenut

Vehreitä laaksoja, ikiaikaisten kiviaitojen reunustamia peltoja ja ympäri vuoden laiduntavaa karjaa. Sumuisten saarten Irlanti on panostanut vastuulliseen elintarvikesektoriin viimeisten 14 vuoden ajan ja tulokset näkyvät: ruoka- ja juomatuotteiden vienti on kasvanut peräti 10 miljardilla eurolla.

Rohkeat päätökset siivittivät Irlannin ruokaviennin menestystarinan alkuun. Maan elintarvikesektorin viennin ajurin, kansallisen Bord Bia -organisaation juuret ovat vuoden 2008 laman taloudellisesti haastavassa ajassa. Tuolloin oli valittava säästöt tai satsaus, eli joko toiminnan alasajo tai entistäkin vahvempi panostus ruokavientiin. Jälkimmäinen voitti.

Nyt Bord Bian päämääränä on nostaa Irlanti vastuullisen ruuantuotannon ykkösmaaksi maailmassa vuoteen 2030 mennessä. Huima tavoite on aiempien onnistumisten valossa mahdollinen saavuttaa, vaikka kyseessä on maapinta-alaltaan melko vaatimaton ja väkimäärältään hieman Suomea pienempi saarivaltio.

– Pienen maan kannattaa keskittää voimansa. Kaikki toimijat alkutuotannosta teollisuuteen ja jälkimarkkinointiin ovat ryhmittyneet Food Brand Ireland -brändin ja viestinnän alle, ja toimijat aidosti jakavat yhteiset tavoitteet, Isossa-Britanniassa toimiva elintarvikeviennin asiantuntija Rita Smalley kertoo.

Vastuullisen ruokatuotannon etujoukkoa

Iso osa Irlannin maakuvaa on Origin Green -ohjelma ja siihen kuuluva sertifikaatti, joka on tae vastuullisuudesta. Lähtökohtana on, että vastuullisuusteot tulee todentaa luotettavasti, maatila- ja tuotantolaitoskohtaisesti. Ohjelma tarjoaa valmiit työkalut ja tukea kestävän kehityksen mukaisten toimien toteutukseen ja seurantaan. Toimijat käyvät läpi tarkan auditoinnin säännöllisin väliajoin.

– Vuonna 2012 käynnistetty Origin Green on uraauurtava kansallinen kestävän kehityksen ohjelma. Viidessä vuodessa siihen liittyi 90 prosenttia Irlannin maatalouden tuotannosta ja sekä EU että WWF huomioivat nämä ponnistukset, summaa Rita Smalley.

Irlanti keskittyy sille vahvoihin toimialoihin eli lihaan ja maitotuotteisiin. Tämä näkyy myös Origin Green -ohjelmaan kuuluvien maatilojen lukumäärissä: yli 50 000 karjatilaa ja 15 000 lammastilaa on sitoutunut kestävän kehityksen periaatteisiin.

Dataa viennin tueksi

Yksi Bord Bian tavoista edistää missiotaan on datan keruu ja sen hyödyntäminen kaiken kokoisten elintarvikesektorin toimijoiden viennin edistämiseksi. Tukipalveluihin kuuluvat myös ilmainen kuluttaja- ja markkinadata, pakkausneuvonta ja brändikonsultointi.

– Irlanti on ollut ilmiömäinen datan haussa ja hyödyntämisessä. Tiedon avulla he saavat parempaa ymmärrystä markkinasta, mikä vuorostaan mahdollistaa tuloksekkaat vientiponnistelut strategiasta käytännön toteutukseen, Smalley sanoo.

Mallia Suomelle

Suomessa Business Finlandin alla toimiva elintarvike- ja juomateollisuuden vientiohjelma Food from Finland on päättymässä vuoden 2023 lopussa, eikä seuraavista askelmerkeistä ole päätetty. ”Irlannin mallin” parhaita käytänteitä voisi kenties hyödyntää Suomessa tulevien kansallisten vientitoimenpiteiden suunnittelussa.

Maillia maailmalta-elintarvikealan kehittäjien infowebinaarissa puhuneen Rita Smalleyn esitys ”BordBia – menestyksellistä ruokavientiä kestävän kehityksen periaatteilla” on nähtävissä YouTubessa (klikkaa kuvaa, niin pääset videoon).

Rita Smalley on jo yli 20 vuoden ajan auttanut suomalaisia yrityksiä niiden vientiponnistuksissa Ison-Britannian ja Irlannin markkinoille ja neuvonut yrityksiä kansainvälisen liiketoiminnan kehittämisessä. Samalla hän on perehtynyt Irlannin ruokaviennin menestystarinaan, joka pohjautuu laajaan yhteistyöhön ja kunnianhimoisesti asetettuihin kasvutavoitteisiin. Rita Smalley kuuluu Kiertotaloudesta lisää kilpailukykyä (KIKE) -hankkeen kansainväliseen markkinatiedonkeruun verkostoon.

Kirjoittaja
Anu Ruusila
Cordial Communications Oy / KIKE-hanke

 

 


Irlannin elintarvikevienti:

* Vuonna 2022 Irlanti vei elintarvikkeita 16,7 miljardin arvosta 187 maahan.

* Irlannin elintarviketuotannosta 90 % menee vientiin.

* Suurimpia b2b-asiakkaita: Nestlé, McDonald’s, Burger King, Subway ja Danone.

* Bord Bialla on 13 toimistoa eri puolilla maailmaa.

* Bord Bian budjetti vuonna 2022: 51 miljoonaa euroa

Vihreät niityt ja lampaat: G. Poulsen / Pixabay.

KIKE tiedottaa

Kiertotaloudesta lisää kilpailukykyä elintarvikevientiin (KIKE) on valtakunnallinen tiedonvälityshanke 1.1.2022 – 30.6.2024, joka välittää elintarvikealan yrityksille uusinta tietoa bio- ja kiertotalousalan osaamisesta ja kestävän kehityksen mukaisten tuotteiden kansainvälisestä kysynnästä käytettäväksi ilmastoviisaiden vientituotteiden tuotekehityksessä. Lue lisää hankkeesta www.ki-ke.fi ja tule seuraamaan hankkeen tuottamaa tietoa LinkedInissä ja Facebookissa. Toteuttajana toimii Fennopromo Oy yhdessä ruoka- ja ympäristöalan yhteistyöverkoston kanssa. Hanketta rahoittaa Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma.