Maakunnista

Kansainvälistä menestystä ja aluetalouteen panostamista Lapista

Grüne Woche -messuilta (lähde: Maaseutuklusterin viestintä.
1.53TLukenut

Alkuvuodesta joukko lappilaisia yrittäjiä yhdisti voimansa ja osallistui maailman suurimmille elintarvikemessuille eli Grüne Wochelle. Messut järjestettiin Berliinissä 17.–26.1.2019, ja ne keräsivät arviolta noin 400 000 kävijää. Suomi oli messujen pääpartneri messujen suurimmalla osastolla. Lappilaiset yrittäjät eivät esiintyneet Suomen osastolla kuitenkaan omalla ulkoasullaan ja nimellään, vaan yhteisen Lapland Food Club -brändin alla. Lapland Food Club -brändi sai alkunsa samannimisestä EAKR-hankkeesta, jossa koottiin yhteen viennistä kiinnostuneita yrittäjiä. Maaseutuklusterissa puolestaan tuotettiin LFC:lle näyttävä markkinointivideo, joka pyöri messuilla Suomen osaston pääscreenillä ja taukoamatta LFC:n osastolla.

Grüne Woche -messuilta (lähde: Maaseutuklusterin viestintä.

Kokemukset Grüne Woche -messuista olivat rohkaisevat. Lapin osaston myynti oli koko Suomen osaston kolmanneksi paras, mikä jo itsessään on fanfaarien arvoinen suoritus. Lapin osasto oli kooltaan 30 m2 ja se sijaitsi paraatipaikalla Suomen osaston päälavan vieressä. Osaston iso koko ja käytännöllinen muoto mahdollisti sen, että osastolla oli jopa 25–30 henkilöä kerrallaan maistelemassa, tutkimassa ja kuulemassa lisää tuotteista sekä lopulta ostamassa viemisiä myös kotiin. Myynnissä oli seuraavat huipputuotteet: Arctic Warriorsin erilaiset marjajauheet ja yrttieliksiirit, Arctic Superfoodsin Wilder-patukat, Lapin Marjojen marjamehut, -marmeladit ja poronliha sekä Wild from Arctic vaahtokarkit ja alkoholittomat kuohujuomat. Lisäksi Lapland Food Clubin mukana oli Arctic Meat -yritys, jonka ylämaannaudan käristystä tarjoiltiin messujen alussa Visit Finlandin VIP-tilaisuudessa.

Tuotteista parhaiten kaupaksi kävivät Lapin Marjojen marjamehut, -marmeladit ja poronliha. Mehuja saatiin myytyä hyvin, koska niistä tehtiin pieniä shotteja myyntiin. Shoteissa oli yhdistetty vodkaa ja lappilaista kylmäpuristettua marjamehutiivistettä. Tämä oli selvästi eksoottista messukävijöiden mielestä, ja useimmat ylistävät shottien makua. Shottien myynnin yhteydessä oli helppo esitellä alkoholittomia marjamehuja. Myös shottien nimet olivat tarkkaan mietitty ja ne muodostivat myyntivaltin jo itsessään: Polarlicht (revontuli), Ruf der Wildnis (erämaan kutsu) sekä Rentierkuss (poron suukko) ja monet halusivatkin maistaa punaista poronsuukkoa! Poronliha puolestaan meni euron maistiaiskuppina kaupaksi hyvin, sillä poronliha kiinnosti messukävijöitä, eikä sitä ollut kovin monella muulla osastolla tarjolla. ”Porosnacksin” lisäksi myynnissä oli poroa fileenä pienissä pakkauksissa, joten poroa sai ostettua myös kotiin asti. Poro oli suosittu tuote ja sitä olisi varmasti mennyt myös muissa muodoissa kaupaksi. Lapin osaston vahvuus oli selvästi se, että tuotteet olivat terveellisiä ja luonnonmukaisia, kuten Arctic Warriorsin yrttieliksiirit. Muiden maiden osastoilla päätuotteita olivat erilaiset makeiset, makkarat ja alkoholi.

Tutustu Maaseutuklusterin viestintä -hankkeen laatimaan kattavaan ja informatiiviseen matkaraporttiin. Raportista löydät paljon lisätietoa Lapland Food Clubin matkasta Grüne Woche -messuilla.

Lapissa on puuhattu monenlaista muutakin lähiruoan kannattavuuden parantamiseksi. Maaseutuklusterin kuntakierroksella on jalkauduttu Lapin kuntiin ja kerrottu tilaisuuksissa kuntapäättäjille mm. elintarvikehankintojen aluetaloudellisista vaikutuksista. Erilaiset infograafit ovat puhuttaneet kovasti kuntapäättäjiä ja paikalla olleita kuntalaisia sekä alan yrittäjiä. Vapaasti hyödynnettävät infograafit ladattavissa dropboxissa. Tällaisia lähihankintoja tukevia infograafeja kannattaa tehdä jokaisessa maakunnassa, sillä ne innostavat yleisöä ja siten myös päättäjiä tekemään oikeanlaisia ratkaisuja.

Korvan taakse kannattaa pistää Levillä 15.3. järjestettävä Hungry for Lapland -ruokamatkailutapahtuma. Tapahtuman teema on yhdessä tekoja! Ruoka tärkeäksi ja elämykselliseksi osaksi Lapin matkailua. Ruokakokemuksen myötä matkailija tutustuu paikalliseen elämäntapaan, kulttuuriin, perinteisiin, lähiruokaan ja luonnonantimiin. Lapissa halutaankin nyt panostaa ruokamatkailun kehittämiseen, ja kirjoituksen alla on myös Hungry for Lapland -hankeaihio.

Lisätietoa muun muassa Lapin elintarvikealan kehittämisestä löydät Biotalousuutisista ja Lapin liiton sivuilta www.lappi.fi/lapinliitto/arktinen-biotalous !

Kirjoittanut: Johanna Asiala, Lapin liitto

Infograafit sähköisesti