Artikkelit

Tunne asiakkaasi, niin markkinointi sujuu menestyksellisemmin

1.05TLukenut

Terveiset ensimmäisestä Delicioats-somevalmennuspäivästä Helsingistä! 15.1. otettiin niskalenkki asiakasymmärryksestä ja somesta osana markkinointistrategiaa. Kaura-alan yritykset ideoivat, miten kauratuotteita markkinoidaan sosiaalisen median kautta maailmalle.

Delicioats-valmennuksen järjestäjät Kubosta, Innolink Researchista ja Fennopromosta kannustavat yrityksiä perehtymään ajankohtaiseen somemarkkinointiin.

Jotta sisältömarkkinoinnissa voi onnistua, pitää tuntea henkilö, jolle markkinointia tehdään. Asiakas on ykkönen. Kävimme läpi projektin teettämät Saksaan ja Etelä-Afrikkaan suuntautuneen kuluttajatutkimuksen tulokset. Saimme tietää, ketkä ovat mahdollisia kauratuotteiden käyttäjiä, mitä tarpeita heillä on, ja millainen on kuluttajien elämäntyyli.

Yritykset olivat valinneet Saksan ja Etelä-Afrikan kohdemaiksi, koska niihin suuntautuu nyt voimakas vienninedistämisen panostus kaurapohjaisissa kuluttajatuotteissa.

– Kohdennettu some-markkinointi on taktisesti fiksu valinta. Some sopii erityisesti silloin, jos yrityksellä ei ole käytettävissä suurta budjettia kuluttajamassojen aktivointiin. Somemarkkinointia voi räätälöidä tarkkaan tietylle kohderyhmälle. Kohdennetussa somemarkkinoinnissa asiakkaan tuntemus ja tutkimustiedon merkitys korostuu entisestään, sanoo Innolinkin tutkimusjohtaja Mikko Ulander.

Tutkimuksista ilmeni kiinnostavia seikkoja. Kauramyönteiset edelläkävijäkuluttajat Etelä-Afrikassa kaipaavat markkinoille korkean proteiinipitoisuuden tuotteita ja vitamiinirikastettuja tuotteita. Saksasssa laajaa kysyntää löytyy erityisesti alhaisen sokeri- ja rasvapitoisuuden tuotteille sekä kuitupitoisuudelle ja lisäaineettomuudelle.

Tutkimus opasti, miten kauratuotteista kiinnostuneita kannattaa lähestyä sosiaalisessa mediassa. Saksassa kuluttajat hakevat somesta erityisesti informatiivista tietoa. Eteläafrikkalaiset seuraavat hyvinvointi- ja terveys-, ruoka-, urheilu-, liikunta-, perhe- ja kauneusteemoja sekä julkisuuden henkilöitä. Tarkastellut kuluttajamarkkinat olivat kaikkinensa varsin erilaisia. Tätä selittää osaltaan kuluttajien erilainen ikäprofiili. Saksassa kauratuotteista kiinnostuneiden kuluttajien mediaani-ikä sijoittuu noin 46 vuoteen. Etelä-Afrikassa noin 26 vuoteen.

Seuraavaksi projektissa yritykset luovat ostajaprofiilit, joille he kohdentavat somemarkkinointiaan. Markkinointia on mahdollista käynnistää tutkimuksen kohdemaihin. Tai yritykset voivat hyödyntää samaa somemarkkinoinnin mallia mihin tahansa maahan suuntautuvassa viennissä.

Delicioats-valmennukseen ehtii vielä mukaan! Jos haluat oppia kansainväliseksi somemarkkinoinnin osaajaksi, liity joukkoon. Projektin päärahoittajana toimii MMM ja toteuttajana Fennopromo Oy.

Lisätietoja
Eeva-Liisa Lilja
www.delicioats.fi