REKO-malli, eli Rejäl konsumtion – Reilua kuluttamista, leviää ympäri maailmaa. Pietarsaaresta lähtöisin olevassa lähiruoan myynti- ja jakelumallissa kuluttajat tilaavat lähiruokatuottajilta ruokaa suoraan ilman välikäsiä. REKO-renkaat toimivat Facebookin kautta suljettuina vapaaehtoisten pyörittäminä ryhminä.
Renkaita tai niiden kohtaamispaikkoja on tällä hetkellä arviolta 354 seitsemässä eri maassa. Suomessa toimii 198 kohtaamispaikkaa eri renkaille. Malli on myös erittäin menestynyt Ruotsissa, jossa paikkoja on noin 107.
– Liikevaihdossa Ruotsin REKOsta on tullut jo isompi juttu kuin Suomessa. Se on lisäksi yksi neljästä finalistista vuoden kuluttajateoksi, REKOn perustaja Thomas Snellman kertoo.
Malli toimii hyvin Pohjoismaissa: Norjassa renkaita on perustettu noin 40, Islannissa perustetaan juuri kolmatta rengasta. Tanskassa toimii ainakin neljä rengasta vaikka maasta löytyy jo vastaavia maksullisia tapahtumia. Lisäksi Italiassa ja Etelä-Afrikassa on perustettu tänä vuonna ensimmäiset REKO-renkaat.
– REKO toimii ennen kaikkea siksi, että Facebook on käytössä kaikkialla maailmassa. Renkaiden perustamiseen ei tarvita uusia tai maksullisia työvälineitä, eli toiminta on helppo aloittaa missä vaan, Snellman pohtii mallin vahvuuksia kansainvälisesti.
Snellman on käynyt jo yli 20 maassa puhumassa mallista, viimeksi Kreikassa. Kiinnostusta on esitetty muun muassa Australiasta, Kiinasta, Intiasta ja Kanadasta. Euroopan maista eniten kiinnostusta on tullut Puolasta. Kaikille malli ei kuitenkaan ole täysin haasteeton.
– Kreikkalaisille konsepti oli itsessään kiinnostava, mutta keskustelussa esille nousi huoli luottamuksesta toimijoiden välillä. He kertoivat että se on tällä hetkellä Kreikassa vaikeaa, Snellman kertoo.
REKO on kiinnostanut myös tutkijoita. Viime Aitoja makuja -numerossa kirjoitettiin Lublinin teknillisen yliopiston ja Turun yliopiston tieteellisestä artikkelista joka pureutuu REKO-malliin.
Teksti ja kuvitus: Ellinoora Havaste