Artikkelit

Premium private label – ei mitään halpuutusta, vaan mahdollisuus menestykseen

Suomalaisten suosimat World of Private Label PLMA-messut pidetään jälleen toukokuussa 2025 Amsterdamissa Hollannissa. Kuva Fennopromo.
91Lukenut

Maailman elintarviketuotannon ja -kaupan markkina on murroksessa. Kaupan omat merkit, eli private label -tuotteet, ovat ottaneet yhä suuremman osuuden vähittäiskaupan markkinasta. Ensi vuonna arviolta jo 36 prosenttia eurooppalaisesta vähittäiskaupan tarjonnasta on kaupan omia merkkejä. Kasvutrendi on kiinnostava siksi, että se tarjoaa vientimahdollisuuksia elintarvikevalmistajille.

Ostovoimaisimmat ulkomaiset kuluttajat haluavat myös private label -tuotteilta korkeaa laatua ja valinnanvaraa. Juuri tässä laadukkaimmassa segmentissä aukeaa suomalaisilla elintarvikevalmistajilla uudenlaisia vientinäkymiä. Suomi on kansainvälisesti katsottuna pontentiaalinen private label -viejä.

– Meillä on korkeatasoista TKI-toimintaa, resurssitehokkaat valmistusprosessit ja hyvä laadunvalvonta sekä maailman paras elintarviketurva. Osaamme tuottaa kuluttajien arvostamia vastuullisia ja ympäristöystävällisiä tuotteita, jotka myös edistävät terveyttä ja ovat maukkaita, sanoo Finlabel-hankkeen projektinjohtaja Jukka-Pekka Inkinen Fennopromo Oy:stä.

Finlabel-hanketta johtaa pitkän linjan elintarvikeviennin edistäjä, Jukka-Pekka Inkinen Fennopromo Oy:stä. Kuva Fennopromo.

Finlabel on tänä syksynä käynnistynyt hanke, jonka auttaa suomalaisia elintarvikeyrityksiä kehittämään tuotteita private label -vientiin. Inkisen mukaan suomalaistuotteilla on private label -kaupan vientipotentiaalia useissa tuoteryhmissä.

– Suomessa ei olla ymmärretty, ettei private label -valmistus ole maailman markkinoilla vain halpuutusta. Edullisemmissa segmenteissa volyymit ovat niin suuria, että vain harvalla suomalaisvalmistajalla olisi niihin edes mahdollisuuksia. Mutta meidän elintarvikkeemme ovat niin korkeatasoisia, että niillä kannattaakin tähdätä laadukkaimpien tuotteiden premium tai jopa ultrapremium private label -valmistajiksi. Niissä katekin on edullisimpia tuotekategorioita merkittävästi parempi.

– Pienillä toimijoilla on vaikea päästä ulkomaisiin valikoimiin. Private label voi olla monelle yritykselle jopa ainoa keino pysyä mukana vientimarkkinoilla tai tie sinne pääsyyn, toteaa Inkinen.

Proaktiivista asennetta ja intensiivistä asiakasyhteistyötä

Miten suomalainen elintarvikealan yritys sitten pääsee kiinni premium-tason markkinaan? Suomalaiset elintarvikkeet erottuvat jo nyt laadukkaina, mutta yritysten on hyvä kehittää lisäarvon luomisen kykyä ja asiakaspalvelun osaamistaan, joka on olennainen osa premium private label -tuotantoa.

– Private label -valmistus vaatii uudentyyppistä asennetta, sillä se on ennen muuta palveluliiketoimintaa. On oltava proaktiivinen ja yhteistyökykyinen, ja osattava palvella ostajia, Inkinen painottaa.

Private labelissa autetaan kategoriapäällikköä, brändinomistajaa tai kaupan ketjua onnistumaan myynnissään paremmin. Valmistaja on tärkeässä roolissa luomassa kaupalle tai bränditalolle lisäarvoa.

Tärkeä oivallus on, että hyllyn tuottoaste pyritään saamaan mahdollisimman korkealle valmistajan, ostajan ja valmistuttajan yhteisvoimin. Kyse on win-win-liiketoiminnasta, jossa kaikkien etu huomioidaan.

Parasta private label -osaamista meiltä ja muualta

Finlabel-hanke on suunnattu erityisesti Pohjois- ja Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan, Varsinais-Suomen ja Uudenmaan alueella toimiville elintarvikealan pk-yrityksille. Hanke alkaa maksuttomilla tietoiskuilla, joissa tarjotaan yleisnäkemys premium private label-valmistuksesta. Varsinaiset asiaan perehdyttämisen työpajat käynnistyvät keväällä 2025.

– Työpajoissa yritykset saavat käsityksen muun muassa siitä, mitä kansainvälinen premium private label -valmistus vaatii, mitkä ovat juuri oman yrityksen kilpailukykytekijät ja mahdollisuudet, ja miten markkinaan pääsee käytännössä.

Osallistujayrityksille myös etsitään pontentiaalisia private label -kumppaneita maailmalta ja autetaan yhteyksien luomisessa. Työpajat huipentuvat toukokuussa 2025 vierailuun PLMA-messuilla eli maailman suurimmilla private label market -messuilla Amsterdamissa.

– Siellä yritykset pääsevät tutustumaan lähemmin kansainväliseen PPL-markkinaan ja parhaimmillaan jopa tapaamaan uusia yhteistyökumppaneita, Jukka-Pekka Inkinen sanoo.

Kirjoittaja
Leena Filpus
Kubo Oy / Finlabel-hanke


Finlabel -hanke tiedottaa pk-elintarvikeyrityksille kansainvälisestä premium private label-markkinasta ja sen avaamista vientimahdollisuuksista. Hankkeen toteuttaa Fennopromo Oy yhdessä private label -kaupan kotimaisen ja kansainvälisen osaajaverkoston kanssa. Hanke saa EU:n maaseuturahoitusta ELY-keskuksesta ja sitä toteutetaan 1.8.2024–31.8.2025.

www.finlabel.fi