Pohjois-Pohjanmaalla on meneillään hyvää pöhinää. Yritysten ja kehittäjien verkostot kasvavat ulkomaille, matkailuöiden määrä Oulussa on huippulukemissa, kansainvälisten matkailijoiden määrä on kasvanut, ja maakunnan yritykset nappasivat palkintoja Artesaaniruoan SM-kilpailuissa Rovaniemellä (pdf). Oulun lisäksi myös muut lähikohteet ja esimerkiksi Pohjolan rengastie kiinnostavat matkailijoita. Millaista yhteistyötä taustalla on?
Tekijät ja kehittäjät yhteisellä asialla
Oulun nimitys yhdeksi Euroopan kulttuuripääkaupungeista vuodelle 2026 on tuonut alueellemme uudenlaista yhteen puhaltamisen henkeä. Pohjois-Pohjanmaan, Kainuun ja Lapin eteläisten kuntien alueelle ulottuva Oulu2026 verkosto kerää mukaan monipuolisesti toimijoita eri kulttuurin alalta. Ruoka on oleellinen osa kulttuuria ja Oulu2026 kulttuurisäätiön vauhdilla käyntiin lähtenyt Arctic Food Lab -ohjelmaosio ja ruokaverkosto on sulauttanut yhteen alueen yrityksiä ja kehittäjäorganisaatioita.
Arctic Food Lab -verkostossa on tällä hetkellä mukana yli 70 toimijaa ja verkoston puitteissa on muun muassa järjestetty Makuseikkailu-ravintolatapahtuma ja Pitkän pöydän yhteisöllinen ruokatapahtuma. Verkostossa mukana olevat yritykset ovat osallistuneet alueen markkinatapahtumiin yhteisellä näkyvyydellä ja ovat esimerkiksi kehittäneet uusia, yhteisiä tuotekokonaisuuksia.
Yksi esimerkki ruokaverkoston tiivistymisestä ovat yhdessä ennakkoon sovitut Arctic Food Lab –ruokaverkoston ydinryhmäläisten vuorollaan järjestämät teemoitetut verkostotapahtumat, noin viisi kertaa vuodessa. Tätä kirjoittaessa kokoonnuimme viimeksi syyskuussa Oulun ammattikorkeakoululle ja kuulimme erilaisista kansainvälisyyden teemoista. Tapaamisen ajankohta oli luonteva tapa lisätä yhteistyötä, sillä OAMK:n järjestämät, perinteikkäät Likis-lähiruokamarkkinat järjestettiin tapaamisen jälkeen lauantaina ja sunnuntaina. Ensi vuoden Likis-oheistapahtuman suunnittelu ja yhteistyön tiivistäminen ovat jo meneillään.
Rajat ylittävää yhteistyötä
Oulun Maa- ja kotitalousnaiset ovat lisänneet rajat ylittävää yhteistyötä viime vuosien aikana. Muutama vuosi sitten benchmarkkasimme eri maakuntien ruokaverkostoja ja saimme uusia ideoita ja yhteistyökumppaneita. Yksi esimerkki kansainvälisten verkostojen rakentamisesta on ProAgria Oulun/Oulun Maa- ja kotitalousnaisten hallinnoima ClimateFood-hanke, jossa yhtenä tavoitteena on lisätä tiedonvaihtoa ja yhteistyötä Pohjois-Suomen ja Pohjois-Ruotsin kesken. Erityisesti ilmastoviisaaseen ruokaan liittyvä hanke on kiinnostanut yrityksiä ajankohtaisen teeman ja rajat ylittävän yhteistyön vuoksi. Hankkeessa on suunniteltu ensi vuodelle 2024 muun muassa yhteisiä teemawebinaareja ja opintomatka Öjeby Agro Park -kohteeseen.
Syyskuussa 2023 vierailimme Hushållningssällskapet Norrbotten-Västerbottenin asiantuntijoiden ja Lapin ammattikorkeakoulun edustajan kanssa Tervolan Loueella, jossa sijaitsee Lappian koulutuskeskus. Tiloja ja toimintaa meille esitteli Anna-Riikka Lavia. Lue lisää vierailusta blogitekstistämme.
ClimateFood – Briefly in English
Climate-Smart Food via Cross-Border Cooperation – With Businesses, for the Businesses! project aims to climate-smarten SME food businesses operating in different roles of food ecosystems in Finland (Northern Ostrobothnia, Lapland) and Sweden (Norrbotten, Västerbotten).
We study the latest research data and companies’ best practices in order to identify opportunities for climate-smarting food businesses, including collaborative regional and cross-border activities.
For the SMEs, the project offers first-hand access to all the activities and results related to developing, evaluating, upgrading and adopting climate-smart practices for food businesses.
Kirjoittajat
Kaisa Myllykangas, Mervi Tiermas ja Marja Malmi
Oulun Maa- ja kotitalousnaiset
Kuvat: Oulun Maa- ja kotitalousnaiset
Maistuvaa meiltä ja muualta
Maistuvaa meiltä ja muualta – kohti Euroopan kulttuuripääkaupunki Oulu2026 -vuotta! – hankkeen tarkoituksena on:
- kehittää Pohjois-Pohjanmaan ruokaketjun kansainvälistymistä
- vastata kulttuuripääkaupunkivuoden odotuksiin
- hyödyntää kulttuuripääkaupunkivuoden tuomat mahdollisuudet.
Hanketta toteutetaan yhteistyössä Arctic Food Lab (AFL) -verkoston kanssa. AFL-kokonaisuus brändää pohjoisessa Suomessa tuotettua ja jalostettua ruokaa sekä arktisissa oloissa kehittynyttä ruokaperinnettä kansainväliseen tietoisuuteen.
Matkailun näkymiin liittyviä tiedotteita:
- Oulun matkailussa oli ennätyksellisen hyvä syyskuu: majoitusmyynti ylitti 4 miljoonaa euroa
- Kulunut vuosi on ollut Oulussa matkailun kasvua – hotellien käyttöaste oli tammi-elokuussa Suomen korkein