Artikkelit

Luonnontuotepäivillä Oulussa esillä monipuolinen luonnontuoteala

Alpakka on arka eläin mutta lämpenee ihmisille ainakin jos tarjolla on ruokaa – ne soveltuvat täten hyvin eläinavusteisiin palveluihin. Kuva Elli-Noora Jalonen.
146Lukenut

Vuoden 2024 Luonnontuotepäivät rantautuivat Ouluun marraskuun puolivälissä. Ensimmäisenä päivänä seminaarissa tutustuttiin alan aiheisiin ja esittelypisteisiin. Toisena hypättiin linja-auton kyytiin kiertämään alueen toimijoita. Lähituotetuliaisten lisäksi kotiin viemisiksi osallistujat veivät uusia kontakteja, ideoita ja inspiraatiota.

Intoa ja uusia ideoita yrittäjyyteen

Luonnontuote ala on meillä Suomessa monipuolinen. Metsät tarjoavat sieniä, marjoja ja villiyrttejä, joita lukuisat yritykset jalostavat erilaisiksi tuotteiksi ammattitaidolla ja innolla. Erityisesti into-sana kuvaa hyvin Luonnontuotepäiviin Oulussa osallistunutta väkeä. Tapahtuman avauspuheenvuoron pitänyt Kukka Kukkonen totesikin, että tänne on tultu inspiroitumaan ja saamaan uusia ideoita oman toiminnan kehittämiseksi.
Seminaaripäivänä kuultiin yritystarinoita eri kärjillä markkinoinnista uusien prosessien käyttöönottoon ja kokeiluun sekä keskusteltiin alan tilanteesta.

Oulun alueen tulee olemaan Euroopan kulttuuripääkaupunkina vuonna 2026, joten tämä oli luonnollisesti yksi esiin nostettu aihe. Vuoden järjestäjät innostivat luonnontuotealan yrittäjiä lähtemään mukaan järjestämään tapahtumia ja osallistumaan sitä kautta alueen esittelemiseen.

Kuva Elli-Noora Jalonen

Kiehtovan monipuoliset luonnontuotealan yrittäjät

Tapahtumat ja erilaiset elämyspalvelut kulkevat Oulun alueella käsi kädessä luonnontuotteiden kanssa. Suurin osa itseään esitelleistä yrityksistä kertoi tarjoavansa tuotteidensa lisäksi palveluita. Monialaisuus korostui esimerkiksi Kujalan Herkku Oy:n kohdalla, jonka yrittäjät harjoittavat alkutuotantoa, jalostavat ja tarjoavat matkailupalveluita. Voikin todeta, että sekä tuote- että palveluportfoliot ovat usein laajoja.

Tarjottuihin palveluihin kuuluu maistatuksia hienoissa ympäristöissä ladosta hiihtoladun varteen ja jopa etäyhteyksin, retkiä ja luonnontuotetyöpajoja ryhmille, majoitus ja ravintolatoimintaa sekä kurssien pitämistä. Uusia konsepteja voi keksiä vanhoja uudistamalla, kuten villiyrttimaistelu samankaltaisesti kuin viinille ja suklaalle, tai verkoston kanssa ideoimalla yhdessä.

Verkostojen aikaansaamia menestystarinoita kuultiin useita. Toinen työ yrittäjyyden ohella hotellissa ja turistien tapaaminen päivittäin auttoi Syötteen sieni ja yrtti ry:tä kehittämään turistimatkoja ruoan ympärille tuoden samalla bussilastillisen asiakkaita puotiin. Arctic Ice Cream Factory taas on esimerkki yrityksestä, jonka kohdalla yhteistyö tavarantoimittajan kanssa on saatu onnistumaan, jotta tuotteet saadaan myyntiin ja yrittäjältä vapautuu aikaa ja vaivaa jakelulta muuhun tekemiseen.

Retkipäivään lähti linja-autollinen väkeä, yritysten toiminnan näkeminen paikan päällä inspiroi. Kuva Elli-Noora Jalonen.

Tutustuminen yrityksiin antaa tarinoille konkretiaa

Retkipäivä aloitettiin Kasvihovi Oy:stä, jossa niin ikään korostettiin verkostojen merkitystä. Tavarantoimittajana yritys haluaa olla täydenpalvelun talo, josta toimijat löytävät ratkaisuja monipuolisiin tarpeisiinsa. Tähän tarvitaan kattava, erikokoisten yritysten joukko, jonka paikallisuus nähdään keskeisenä arvona. Jokaista asianosaista kannattavia ratkaisuja pyrittiin löytämään joustavalla yhteistyöllä.

Retkellä saatiin maistiaisia palvelutarjonnasta, kun Aitoluoto yritys vei ryhmän metsään. Aitoluoto käyttää luonnon rauhoittavaa voimaa työvälineenä hyvinvointituokioiden muodossa. Kodassa korvapuusteja maistellen saatiin kuulla myös Loihakka Oy:n vetokoiratoimintaa ja luonnon tuotteita yhdistelevästä toiminnasta. Molemmat aktiviteetit ovat erityisesti ulkomaalaisten, Suomen eksotiikasta innostuneiden turistien suosiossa. Narratiivi toistui monen palveluntarjoajan puheissa.

Tukut voivat ottaa valikoimiinsa hyvinkin pieniä määriä tuotteita kysynnän kohdatessa tarjonnan. Kuva Elli-Noora Jalonen.

Vihiluodon kodan lämmöstä suunnattiin täyttämään vatsat lohikeitolla. Pääsimme jälleen tapaamaan yrittäjää, jonka toiminnan monipuolisuus innosti. Vihiluodon kalan yrittäjä kertoi kalan lisäksi Marjarannikosta, toisesta yrityksestään, joka tuottaa erilaisia marjatuotteita. Kalaa ja marjaa, itse tehden ja alihankkijoilta, monella tekniikalla ja eteenpäin suuntaavalla otteella.

Tulevaisuuteen katsotaan myös Linnunradan tilalla. Hampusta ja alpakoista tunnistettava tila on kehittynyt paljon, ensimmäiset kolme alpakkaa otettiin 2017 ja nyt eläimiä on yrittäjällä jo 11. Eläimistä saa hienoa villaa, joka ei allergisoi yhtä helposti kuin lampaasta saatava. Hampun taasen kerrottiin olevan ”superfoodia”, jota kannattaa nauttia sisäisesti ja ulkoisesti, se auttaa myös eläinten moniin vaivoihin. Maukasta hamppu oli, tämä testattiin maistelemalla tilan kahvilan herkkuja.

Pitkä päivä päätettiin makeasta ChocoSomnia Oy:llä. Kuulimme yrityksen hienon tarinan aina sen perustamisesta nykypäivään asti. Suklaayrityksen taival lähti intohimolla tekemisestä. Menestykseen siivitti taito, korkea laatu ja matkan varrella kasvanut osaava verkosto.
Jos siis jotain kannattaa muistaa Luonnontuotepäiviltä on verkoston ja innon merkitys – niillä saadaan aikaan vaikka mitä!

Kirjoittaja ja kuvat
Elli-Noora Jalonen
Helsingin yliopisto Ruralia-instituutti

Hyvinvointihetki puiden keskellä, liki pilvetön sää suosi osallistujia. Kuva Elli-Noora Jalonen.