ArtikkelitKansi

Luomutuote kannattaa konseptoida fiksusti

Luomusyysvehnää. Kuva Luomuinsituutti, Sari Iivonen.
1.1TLukenut

Luomutuotteita koskevat markkinoilla samat viidakon lait kuin kaikkia muitakin elintarvikkeita: kuluttajan on kiinnostuttava tuotteesta, jotta se tekee kauppansa. Uuden tuotteen suunnitteluun on hyvä uhrata hieman aikaa ja vaivaa.

Uuden luomutuotteen kehittämisen lähtökohtana on usein raaka-aine, jota tila tuottaa tai yritys on tottunut jalostamaan. Erikoistutkija Maarit Mäki Luonnonvarakeskuksesta (Luke) toteaa, että raaka-aineesta riippumatta tuotekehityksen taustalla on oltava oma idea. Pienen yrityksen on erilaistettava tuotteensa, eikä pelkkä luomu riitä siihen.

Mäki toimii projektipäällikkönä Luken, Helsingin yliopiston Ruralia-instituutin ja Luomuinstituutin yhteisessä Luomubuumi-hankkeessa, jossa on laadittu yli 30 tuotekonseptia luomuvalmistajien inspiraatioksi. Konseptointi perustuu päivittäistavarakaupan näkemyksiin, hankkeen havaitsemiin markkina-aukkoihin sekä työpajoissa esitettyihin ideoihin.

– Ajatuksena on ollut koota pienyrityksille esimerkkejä varsinaisen tuotekehityksen pohjaksi, Mäki sanoo.

Lähtökohtana asiakkaan tarpeet

Mäki korostaa, että tuotekonseptoinnin lähtökohtana on kohdeasiakkaan hahmottaminen. Tuotteen on vastattava asiakkaan tarpeisiin, ja sen ominaisuuksien lisäksi on pohdittava muun muassa jakelukanavaa, tuoteryhmän kilpailutilannetta, pakkausta sekä hintatasoa.

– Kannattaa käydä tutkimassa kauppojen valikoimia ja miettiä, mihin oma tuote sijoittuisi siellä, Mäki neuvoo.

Hän muistuttaa, että yrityksen ei kannata yrittää tehdä kaikkea itse; resursseja ei pidä sitoa liikaa esimerkiksi pakkaamiseen. Myös tuotekehitykseen on tarjolla apuja.

– Lukella on Jokioisilla Food Pilot -koehalli, jossa on elintarvikkeiden tuotekehitykseen soveltuvia pienlaitteistoja. Tuotekehityspalveluja tarjoavat myös esimerkiksi Makery Helsingissä, Ruokalaakso Pohjois-Savossa ja Foodwest Seinäjoella, Mäki kertoo.

Luomulle tilaa useissa tuoteryhmissä

Luomubuumi-hankkeessa konsepteja on kehitetty useisiin tuoteryhmiin. Mäen mukaan luomulla on potentiaalia esimerkiksi lihatuotteiden ryhmässä, johon hanke on ideoinut muun muassa raakamakkaraa sekä lihahyytelöitä. Myllytuotteiden ryhmään on ideoitu muun muassa terveellisiä, eri tavoin maustettuja muroja ja myslejä.

– Leivissä kuluttajaa voisi kiinnostaa paikallisesti tuotetut luomuleivät. Paikallisuus on nyt trendikästä muutenkin, Mäki toteaa.

Hevi on luomussa suuri tuoteryhmä, ja siihen voisi tarjota esimerkiksi salaattisekoituksia. Niin ikään valmisruokien ja erilaisten välipalojen tuoteryhmissä nähdään olevan runsaasti tilaa luomulle. Kysyntää voisi löytyä myös hieman erikoisemmista raaka-aineista kuten luomuhampusta ja -tattarista valmistetuille tuotteille.

Hanketyöpaja hyödyttää yrittäjää

Yrittäjä Mirka Olin Ihan Parasta -konsulttiyrityksestä osallistui Luomubuumin järjestämään työpajaan alkusyksystä erään marja-alalla toimivan asiakasyrityksensä edustajana. Olin halusi testata työpajassa konkreettista tuoteideaa.

Kuva Mirka Olin.

– Tutustuin uusiin ihmisiin asian tiimoilta ja sain myös viljelijäkontakteja. Toivoisin, että yrittäjiä olisi näissä tapahtumissa enemmänkin, koska se paras anti on aina yrittäjältä yrittäjälle, hän kertoo.

Olinilla on kokemusta luomutuotteita valmistavan yrityksen pyörittämisestä, ja nyt hän konsultoi alan yrityksiä muun muassa brändiviestinnän, tuotekehityksen ja luomuvalvonnan vaatimusten suhteen. Osaamista löytyy etenkin luomukeruutuotteista. Olin alleviivaa yhteistyön ja verkostoitumisen tärkeyttä luomutuotteiden ja koko luomualan kehittämisessä.

– Yhteistyö luo synergiaa. Eri taustoista tulevilla ihmisillä on luomuun omat näkökulmansa, ja kun ne saadaan yhteen, aukeaa ymmärrys koko ketjusta ihan eri tavalla, hän toteaa.

Vientimarkkinoilla on kysyntää

Pienen luomuyrityksen tavoitteena voi olla myös vienti. Strategiajohtaja Jukka-Pekka Inkinen Fennopromosta toteaa, että luomulla on mahdollisuuksia maailmalla, sillä luomuruoan kysyntä kasvaa globaalisti 5-10 % vuodessa.

– Luomu sopii hyvin nouseviin kuluttajatrendeihin kuten health & wellness ja makumatkailu, jolla tarkoitetaan kiinnostusta uusiin ja hieman eksoottisiin makuihin, hän hahmottaa.

Inkinen muistuttaa, että ruokatuotteelta edellytetään myös luomuna aina hyvää makua, helppokäyttöisyyttä ja turvallisuutta. Menestyvän tuotteen on oltava hieman erilainen kuin muut, mutta ei liian erikoinen.

Kuva Fennopromo.

Suomalaistuotteiden lähtökohtaisina vahvuuksina hän pitää raaka-aineiden puhdasta alkuperää ja jäljitettävyyttä. Ne luovat perustan hyvälle ja todenmukaiselle tarinalle, joka on tärkeä markkinoinnissa. Inkinen rohkaisee tutustumaan tarjontaan esimerkiksi kansainvälisillä messuilla ja tutkimaan, missä on markkinamahdollisuuksia.

– Kohdemarkkinoiden tuotteisiin tutustuminen on siksikin tärkeää, että helpoiten menestystuote syntyy ”copy & improve” -menetelmällä, hän vinkkaa.

Teksti
Minna Nurro

Luomubuumi-hankkeen aineistot verkossa