Vieraskynä

Lähiruoka ja suoramyynti Go!

288Lukenut

Edessämme oleva kesä ja sen mukana kypsyvät herkut tarjoavat meille suoramyynnin kultakauden. Myös mobiilina toimiva www.aitojamakuja.fi/haku.php auttaa löytämään lähiruokayritykset ja ostopaikat. Kesän jatkoksi suoramyynnin kohokohta on koko maan kattava Osta tilalta! -päivä 15.9.2018, jolloin yhdessä Makumatka Maalle -teemapäivän hengessä kutsutaan tutustamaan myös maaseudun matkailuyrityksiin.

Lähiruoka kiinnostaa kaikenikäisiä ja raaka-aineiden tai valmiiden tuotteiden ostaminen suoramyynnistä tarjoaa omalta osaltaan jo elämyksen. Läpinäkyvä tuotantoketju ja yrityksen toimintaan liittyvät kiinnostavat tarinat houkuttavat asiakkaat tutustumaan ruoan tuotantoon ja matkailutilojen elämyksiin. Lähiruoka- ja matkailuyritysten yhteinen tapahtumapäivä voi parhaimmillaan tarjota kimmokkeen yhteiselle tekemiselle myös tulevaisuudessa.

Muiden toimijoiden tunteminen

Lähiruoka-alalla asioiden kokoaminen ja niputtaminen sekä toimintamallien kerääminen ja levittäminen tehostavat kehittämistä. Hyvien ja huonojenkin käytänteiden jakamisella ja toisilta oppimisella voi saada omaan toimintaan vinkkiä ja uutta näkökulmaa. Nyt www.aitojamakuja.fi/hyvat_kaytanteet.php sivulle on kerätty kymmenkunta erilaista hyvää käytäntöä, joista uusimpia ovat Video tiedonvälityksessä ja Lähiruoalla lisäarvoa tilaisuuksiin.

Lähiruokasektorille tyypillistä on myös erikoistuneet ja eri puolilla Suomea sijaitsevat eri toimialojen yritykset, esim. pienmeijerit, pienmyllyt, viinitilat ja pienteurastamot. Pienpanimoita on jo noin sata ja niiden kohdalla ei voitane enää puhua pienestä toimialasta. Myös näiden toimialojen kehittämisessä korostuu yhteistyö ja eri puolilla maata toimivien kokemukset.

Lähiruokakilpailut verkottajina ja kokoajina

Artesaaniruoan SM-kilpailut on toteutettu nyt kolme kertaa ja vuosien 2019 ja 2020 kilpailuja jo valmistellaan. Lähiruoan koordinaatiohankkeessa toteutettiin syksyllä 2017 lähiruoka-alan kilpailutoimintaan liittyvä selvitys, jossa tarkasteltiin lähiruoka-alan tuotteisiin liittyvää kilpailutoimintaa sekä niihin liittyviä kriteereitä ja arviointiperusteita sekä miten niiden avulla voitaisiin lisätä ruuan arvostusta.

Elintarvikeyrittäjä voi saada tuotteelleen arvokasta tuotekehitysapua ja tunnettuutta lähiruokakilpailuun osallistumisesta. Selvityksen mukaan kilpailut nostavat esiin lähiruoan tarinoita ja edistävät tuotteiden pääsyä eri markkinakanaviin. Kilpailuun osallistuminen kannustaa pienyritystä kasvuun ja alan osaajia työssään. Kilpailutoiminta voisi hyötyä myös yhteensovittamisesta, esim. aikataulujen suhteen. Lähivuosina pidettyjä lähiruoka- ja ruokakilpailuja on koottu www.aitojamakuja.fi/blogi/?p=2687

Heidi Valtari
Lähiruoan valtakunnallinen koordinaatiohanke
Turun yliopiston Brahea-keskus

Kansikuva: VisualHunt.com