ArtikkelitKansi

Yritysryhmänä luksustuotteita Ranskaan

Kuva Jennifer Delhotellerie
272Lukenut

Ranska on haastava viennin kohdemaa mutta sieltä löytyy tilaa tietyille, hyvin valikoiduille suomalaisille erikoiselintarvikkeille ja alaan läheisesti liittyville muille pienyritysten tuotteille. Tuotteet ja yritykset täytyy valita tarkkaan: silloin on hyviä mahdollisuuksia edetä ja tehdä tunnetuksi suomalaisia tuotteita ja osaamista.

Alueiden välinen yritysryhmähanke toimivin työväline kehitystyössä

Vuoden 2018 alkupuolella kootun yritysryhmähankkeen tavoitteena on tarkkaan valikoitujen, suomalaisten, pienten luksus- ja huippuelintarvikkeiden valmistajien vientivalmiuksien kehittäminen Ranskan vaativille elintarvikealan markkinoille. Hankkeessa on mukana viisi yritystä eri puolilta Suomea.

Tavoitteet asetettu korkealle

Tavoitteina ovat uusien vientiavausten vahvistaminen ja yritysten osaamisen, toiminnan ja yhteistyön kehittäminen tätä vaativaa kysyntää vastaavaksi. Tuloksena yrityksiin syntyy lisää liikevaihtoa, parempaa tulosta, tuoteparannuksia ja uusia tuotteita. Yritykset kehittävät hankkeessa kansainvälistä osaamistaan, yhteistyötä toisten kansainvälistyvien pienyritysten kanssa ja luovat kansainvälisiä kontakteja oman liiketoimintansa tueksi. Yritysryhmän hankeaika on 1.9.2018-31.03.2021.

ProAgia Etelä-Suomi ry, asiantuntijat ja yritysryhmä toimivat erittäin korkealla tasolla Ranskassa ja erityisesti Pariisissa. Suomalaisia tuotteita arvioivat Pariisin kuuluisimmat keittiömestarit ja ostajat Pariisin maineikkaisiin ravintoloihin, herkkukauppoihin ja tilaisuuksiin.

Miksi mukaan yritysryhmään?

Yksi hankkeessa mukana oleva yritys on Åby Foods Oy, joka valmistaa ns. ruisterälehtisiä eri makuversioissa ja yritykseltä ovat jo kauan puuttuneet tarpeeksi korkeatasoiset pakkaukset.

– Tällä tavalla saan ratkaistua pitkään haaveena olleiden pakkausten suunnittelun ja saan avun nimenomaan juuri minun yritykselleni. Ryhmästä on tukea yhteisissä ponnisteluissa ja yrityskohtaiset ratkaisut ovat minulle suuri apu toiminnan kehittämisessä, kertoo toimitusjohtaja Johanna von Wright. – En ole perehtynyt julkisiin tukiin yritykselleni, nyt sen onneksi hoitaa hankkeen hallinnoija. Pienenä yrityksenä resurssini eivät siihen riittäisi millään, jatkaa Johanna von Wright.

Kansainvälistyminen on pitkäjänteistä työtä

Pariisissa toimiva Action Finland! on tärkeä linkki kohdemaan toimijoihin koko yritysryhmälle. Pohjalla täytyy olla vuosikymmenten kokemus jota yritykset saavat hyödyntää omia vientitoimiaan varten. Yritysten on kestettävä pitkäjänteinen toimintatapa – pikavoittoja ei kansainvälistymisessä ole. Partneruuksien rakentaminen on ehdoton edellytys kaikissa vientitoimissa – näin luodaan rakentavaa yhteistyötä, luottamusta ja yhteistä kehityspolkua viennin tueksi.

Seuraava yhteinen pyrähdys yritysryhmällä on Pariisissa, Gourmet Selection-tapahtuma 22.-23.9.2019.

Teksti
Tuula Repo, ProAgria Etelä-Suomi