Elokuussa kokoonnutaan Läntisen Suomen hanketreffeille Huittisiin, 24.8. Treffien teemana on vähittäiskaupan ja ruoka-alan pienyrityksen yhteistyö. Aiheesta on paikalla kertomassa K-kauppias Jaakko Kauppinen, joka valittiin Sikses parasta-äänestyksessä vuoden satakuntalaiseksi lähiruokakauppiaaksi. Satakunnasta – Sikses parasta on tiedonvälityshanke, joka toimii paikallisesti tuotetun ruoan puolestapuhujana ja satakuntalaisen ruoan tunnettuuden lisääjänä. Huittisten treffit on suunnattu erityisesti satakuntalaisille, pohjalaisille, pirkanmaalaisille ja keskisuomalaisille hankkeille, mutta myös muualta tulevat hanketoteuttajat ovat tervetulleita. Treffien yhteydessä kannattaa vierailla Lauhan lähiruokafestivaaleilla. Ensimmäistä kertaa järjestettävillä festivaaleilla kysytään, mistä ruoka tulee ja esitellään suomalaisen maatalouden monimuotoisuutta. Lähiruokafestivaalit järjestää Lauhan kylän Maamiesseura Leader Joutsenreitin tuella.
Helsingin hanketreffeillä puhutti yritysyhteistyö
Eteläisen Suomen hanketreffejä vietettiin 12.4. aurinkoisessa Helsingissä, Lähiruoka & Luomu-messujen yhteydessä. Päivän teema oli ravintola- ja ruoka-alan pienyritysten yhteistyö. Räväkän virittäytymispuheenvuoron piti Suvi Wigren, EGG-munaravintolaketjun osaomistaja ja toimitusjohtaja. Widgren kannusti pienyrittäjiä verkostoitumaan ja pitämään ääntä omista tuotteistaan. Wigrenin mukaan yrittäjä saattaa olla liian syvällä omassa tuotteessaan ja unohtaa ostajan. Kuluttajalle täytyy tarjota jokin tarttumapinta, esimerkiksi brändäyksen avulla.
Mikä on yrityksen ydin tai peruspilari? Mitä sinä osaat tehdä ja mitä et? Mikä on tavoitteesi? Kehdatkaa tehdä asioita eri tavalla kuin muut, hän ohjeisti.
Yrittäjä on ideointikaveria vailla
Brändäyksen ja tarinan hyödyntäminen markkinoinnissa oli huulilla myös ideointityöpajoissa. Erilaiset lisäarvotekijät ovat tärkeitä pienyrittäjän myynnille. Yrittäjät tarvitsevat kuitenkin apua brändäykseen. Yritysten tueksi tarvittaisiin sparraajia, joiden kanssa omia ideoita voisi ”pallotella”. Pohjois-Savossa ja Saimaan alueella hanketyössä on kehitetty konsepteja, jotka auttavat tuotteen lisäarvotekijöiden näkyväksi tekemisessä. Pohjois-Savon Ruokalaakso-hankkeessa neuvotaan yrittäjiä yhden luukun periaatteella, jossa luukun toisella puolella yhteistyötä tekevä palveluverkosto. Palveluja tarjotaan muun muassa palvelumuotoilussa ja kaupallistamisessa. Saimaan alueelle on luotu alkuperämerkki D.O. Saimaa, jota yrittäjä voi hakea tuotteelleen. Alkuperämerkistä on hyötyä tuotteen markkinoinnissa ja se kertoo myös laadusta. Merkin hakuprosessissa yrittäjä tuo julki tuotteen lisäarvotekijöitä, joiden tunnistaminen helpottaa myös brändäystä.
Huittisen hanketreffien ohjelman löydät täältä:
www.aitojamakuja.fi/blogi/?p=2849
Ilmoittaudu mukaan!