Artikkelit

Pienet elintarvikeyritykset yhteistyössä ison kaupan kanssa – esimerkkinä artesaaniruoka

44Lukenut

ArtesaaniruokaSM 2022 -kilpailut järjestettiin tänä vuonna Lappeenrannassa. Pääyhteistyökumppanina oli paikallinen K-Citymarket, jonka kanssa oli yhteinen tavoite nostaa artesaaniruoan näkyvyyttä.

Artesaaniruokatuotteilla ja alueen lähiruokatuotteilla jakelukanava on useimmiten jokin muu kuin suuri kauppa. Pienet elintarvikeyritykset myyvät tuotteensa usein suoraan kuluttajille esimerkiksi oman myymälän kautta, REKO -lähiruokarenkaan kautta tai toreilla, markkinoilla, tapahtumissa. Yrittäjät voivat myös kokea vaikeaksi pääsyn kaupan hyllylle. Isossa marketissa voi olla yli 20.000 elintarvikenimikettä eli kuluttajalla riittää valinnan varaa. Miten lähiruokatuotteet erottuvat kaupan hyllyllä, jos valikoimaa on paljon? Lappeenrannan K-Citymarketissa ratkaisuna on pieni hyllynreunakyltti ”Meilt päin”, joka kertoo tuotteen olevan paikallinen.

Lappeenrannan K-Citymarketin kauppiaat Ari ja Miia Piiroinen olivat heti alusta alkaen kiinnostuneet yhteistyöstä ja halukkaita nostamaan esiin kaupassaan Artesaaniruokatuotteita kampanjaluonteisesti. Niinpä kilpailunjärjestäjä ja kauppiaat rakensivat yhteistuumin kaupan sisälle, hyvälle paikalle, näyttävän päätyhyllykön Artesaaniruokatuotteista. Hyllykkö teki tunnetuksi tuotteita, markkinoi ArtesaaniruokaSM 2022 -kilpailua sekä ”Tavataan torilla” -oheistapahtumaa. Tuotehylly oli K-Citymarketissa esillä noin kuukauden ajan.

Kauppiaat kuuntelevat herkällä korvalla asiakkaita. Jos asiakkailta tulee toive paikallista tai artesaaniruokatuotteista, niin näitä pienten elintarvikeyritysten tuotteita otetaan myyntiin vaikkapa sesonkiluontoisesti, jos ympärivuotinen toimitus ei ole mahdollista. Kannustimena siis pienille elintarvikeyrityksille: kannattaa ottaa rohkeasti yhteyttä kauppiaisiin ja tarjota omia tuotteita kaupan hyllylle.

– Meille kauppiaille on tärkeää, että meidän kaupasta löytyy hyvät valikoimat tunnettuja valtakunnallisia tuotteita ja lisäksi paikalliset tuotteet ovat saaneet ansaitsemansa tilan hyllyistämme. Haluamme olla isosti mukana edistämässä suomalaista ruokakulttuuria ja mahdollistaa asiakkaillemme eri vaihtoehdot. K-Citymarket Lappeenrantana haluamme olla samalla Herkku kauppa & halpa kauppa, sanovat yhteen ääneen Ari ja Miia Piiroinen.

Kirjoittaja
Sanna Lento-Kemppi, kilpailun järjestäjä, kilpailunjohtaja
Artesaaniruoka -pienten elintarvikeyritysten kilpailukyvyn vahvistajana -hanketta rahoittaa Manner-Suomen maaseutuohjelma, Kaakkois-Suomen ELY-keskus


ArtesaaniruokaSM -kilpailu on tarkoitettu pienille ruoka- ja elintarvikealan yrityksille, jotka jatkojalostavat elintarvikkeita paikallisista, kotimaisista raaka-aineista, käsityömäisesti, ilman välttämättömiä lisäaineita. Kilpailu lisää artesaaniruokatuotteiden tunnettavuutta ja vauhdittaa tuotteiden markkinointia ja myyntiä. Kilpailu toimii yrityksille myös tuotteiden ja liiketoiminnan kehittämisen työkaluna. Lappeenrannan ArtesaaniruokaSM 2022 -kilpailussa oli yhteensä 103 tuotetta arvioitavana, kahdeksassa eri kategoriassa.