Artikkelit

Sinivalkoiset tuntosarvet maailmalla – uusi agenttiverkosto etsii tietoa Aasian ja Euroopan markkinoilta suomalaisen elintarviketuottajan kehitystyön tueksi

Ympäristö ja kuluttajamarkkina signaloivat, mitä tarpeita niillä on ruoantuotannolle. Kuva KIKE-hanke, Fennopromo Oy.
43Lukenut

Millaisesta elintarvikkeesta kuluttaja maksaa enemmän? Mitä ovat suomalaisen ruoan valtit? Muun muassa näihin suomalaista elintarviketuottajaa kiinnostaviin kysymyksiin etsii vastauksia uusi, yhdeksään maahan perustettu tiedonkeruuagenttien verkosto.

Suomalaiselta elintarvikevienniltä odotetaan kasvua, mutta mitä kansainvälisille markkinoille kannattaa tarjota, jotta kysyntä ja tarjonta kohtaavat?

Näkökulmia aiheeseen tarjoaa suomalaisten elintarviketuottajien silmiksi ja korviksi yhdeksään eri Euroopan ja Aasian maahan perustettu tiedonkeruuagenttien verkosto. Verkoston on perustanut Kiertotaloudesta lisää kilpailukykyä elintarvikevientiin (KIKE) -hanke.

—Keräämme ketterästi tietoa elintarvikealan trendeistä eri maissa. Markkinalähtöistä inspiraatiota tarvitaan, kun viljelijät ja elintarvikevalmistajat kehittävät tuotteita ulkomaisiin myyntikanaviin. Näkökulmamme on seurata erityisesti, millaisille ilmastoviisaille tuotteille on kysyntää, sanoo hanketta hallinnoivan Fennopromo Oy:n Eeva-Liisa Lilja.

Valokeilassa vastuulliset tuotteet

Vaikka suomalaisyritys ei vielä tekisikään kansainvälistä kauppaa, markkinauutiset voivat synnyttää ideoita vientimahdollisuuksista, Lilja sanoo.

—Tilanne on juuri nyt erittäin haasteellinen lähes kaikilla elintarviketuottajilla, ja markkinatilanteen peilaaminen on varautumista tulevaisuuteen. Seuranta antaa meille tuntosarvia siihen, miten maailma ympärillämme kehittyy.

Suomalaisilla tuotteilla on puhtaan ja vastuullisesti tuotetun elintarvikkeen maine, Lilja sanoo. Siksi myös markkinaseuranta keskittyy vastuullisuutta korostaviin tuotteisiin.

KIKE-hankkeen Jukka-Pekka Inkinen keräämässä markkinalähtöistä inspiraatiota maailmalla. Kuva KIKE-hanke, Fennopromo Oy.

Tietoa etenkin suomalaista pientuottajaa varten

Seurannassa arvioidaan esimerkiksi, millaisia ilmastoviisaita tuoteinnovaatioita markkinoilla jo on. Tai mitä erottumisen mahdollisuuksia ja niche-markkinoita suomalaisille tuotteille voi löytää. Tiedon avulla yritys voi parantaa kilpailukykyään ja kehittää tuotetarjoomaansa.

—Tietoa kerätään myös esimerkiksi siitä näkökulmasta, millaisia pienille tuotemäärille sopivia, uusia jakelutieratkaisuja on olemassa kuluttajakysynnän muutosten myötä. Tämä tieto on relevanttia pientuottajille.

Vuoden 2023 alusta lähtien verkoston tuottama tieto avautuu laajasti elintarvikealan käyttöön. Tiedonkerääjien webinaaritapaamisiin pääsee osallistumaan jokainen ulkomaan markkinatilanteen kehityksestä kiinnostunut elintarvikealan toimija.


Näin saat KIKE-tiedonkeruuagenttien palvelut käyttöösi

• Voit osallistua KIKE-tiedonkeruuagenttien markkinakatsauksiin helmikuusta 2023 lähtien. Katsauksia järjestetään Zoom-etätapaamisina.
• Markkinakatsausten aikataulut ilmoitetaan sivulla www.ki-ke.fi
• Tällä hetkellä voit seurata verkoston tuottamaa tietoa LinkedInissä ja Facebookissa
• Verkostolle voi ehdottaa aiheita, joista tietoa toivotaan kerättäväksi. Ehdotuksia voi lähettää info@ki-ke.fi
• Tiedonkerääjäagentit toimivat seuraavissa maissa: Saksa, Ruotsi, Tanska, Hollanti, Italia, Iso-Britannia, Yhdistyneet arabiemiirikunnat, Etelä-Korea, Japani.


Kiertotaloudesta lisää kilpailukykyä elintarvikevientiin (KIKE) -valtakunnallinen tiedonvälityshanke

Aika: 30.6.2024 asti
Tavoitteet: Välittää elintarvikealalle uusinta tietoa bio- ja kiertotalousalan osaamisesta ja kestävän kehityksen mukaisten tuotteiden kansainvälisestä kysynnästä. Tavoitteena hankkeella on tuottaa yrityksille uutta kilpailukykyä bio- ja kiertotaloudesta ja edistää elintarvikevientiä.
Toteuttaja: Fennopromo Oy yhdessä ruoka- ja ympäristöalan yhteistyöverkoston kanssa.
Rahoittaja: Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma.
Lisätietoa: www.ki-ke.fi

 

Teksti
KIKE-hanke/Simana Oy