Tiedolla ja osaamisella kasvuun – elintarvikealan yhteistyöhanke (TIEDOKAS) järjesti jo toisen kerran Ruokayrittäjän Talvipäivät. Tapahtuma oli nimensä mukaisesti juuri ruoka-alan yrittäjille kohdennettu erikoistapahtuma, jossa tarkoituksena on saada yrittäjät kokoontumaan yhteen, tutustumaan toisiinsa ja saada uusia ajatuksia liiketoiminnan kehittämiseen. Tänä vuonna tapahtuman ajankohta oli 31.1.-1.2.2019 ja tapahtumapaikkana Kultaranta Resort Naantalissa. Aika ja paikka on aina huolellisesti mietitty ja kaksipäiväinen tapahtuma toimii näin myös yrittäjille pienenä irtiottona arjesta.
Tapahtumaa on ollut järjestämässä lähiruoan kehittäjät eri maakunnista, yhteistyötahot, jotka toteuttavat myös Tiedokas -hanketta eli Turun yliopiston Brahea-keskus, Hämeen ammattikorkeakoulu, Ahlman sekä Pyhäjärvi-instituutti. Tapahtumalle on luotu aina omat teemansa, tämän vuoden tapahtuman tarkoituksena oli tuoda esille uusia ruokasektorin yrityksiä, niiden tuotantotapoja ja tuotteita, asiakasnäkökulmaa ja innostavia ideoita – yrittäjän hyvinvointia unohtamatta.
– Näin ison ja monipuolisen tapahtuman järjestäminen ei onnistuisi ilman yhteistyökumppaneita ja yhdessä tekemistä, kertoo Sanna Vähämiko, Tiedokas -hankkeen vetäjä. Tapahtuman suunnittelu alkaa jo edellisenä syksynä, samalla päätetään työnjaosta ja vastuualueista. Hyvä suunnittelu ja jokaisen oma vastuualue, esimerkiksi se, että jokaisella teemalla on oma vastuuhenkilönsä, on toiminut hyvin. Käytännön järjestelyt ovat olleet myös aina jonkun meistä vastuulla ja sama henkilö on vastannut koordinoinnista tapahtumapaikkaan päin.
Ruoka-alan tapahtuma vaatii hiukan enemmän myös tapahtuman tarjoiluilta – halutaanhan esiin tuoda myös paikallista ruokaa ja paikallisuutta itse tapahtumassa. Vielä tässä on ollut hiukan tekemistä, mutta tapahtuman jälkeen asiaan on varmasti alettu kiinnittää enemmän huomiota.
Naantalissa ruoka nautintona ja elämyksenä otettiin yhdeksi teemaksi, ihan konkreettisesti. Ensimmäisen päivän illallinen kulki Alkujuurilla nimellä, ja ravintolan menuehdotuksesta otettiin illallisen teemaksi lammas ja tähän liittyvät elämykset. Ohjelmaan merkitty pukukoodi oli villasukat. Tämä aiheutti jopa muutaman kyselyn, mutta koodi otettiin ilolla vastaan, se ehkä hieman pehmensi ja rentoutti myös tunnelmaa. Oli aika mahtava näky, kun illallisvieraat tassuttelivat hienoissa villasukissaan ravintolassa…
Talvipäiville osallistui yhteensä 67 henkilöä, joista 39 henkilöä oli ruoka-alan yrityksistä. Osallistujilta kerättiin palautetta päivistä sekä ensimmäisen että toisen päivän jälkeen. Kaikki vastaajat haluaisivat osallistua jatkossakin vastaavanlaisiin tapahtumiin. Tapahtuman aiheet koettiin kiinnostavina (64 % vastauksista), 78 % sai tapahtumasta uusia ideoita työn ja liiketoiminnan kehittämiseen sekä 57 % sai uusia kontakteja ja yhteistyötahoja.
”Kiitos, taas jaksaa jatkaa. Hyvä huomata, että meitä on muitakin, oli yhden osallistujan palaute”.
Tapahtuman puheenvuoroista lyhyt kooste löytyy Kasvua Hämeessä blogista sekä poimintoja somesta; #ruokayrittäjäntalvipäivät, #ryt2019.
Kirjoittaja
Sanna Lento, sanna.lento@hamk.fi