Porvoossa, yhdessä Suomen johtavista ruokakaupungeista, hyödynnetään luomu- ja lähiruokaa mm. kolmatta kertaa ravintolat järjestivät suositun SMAKU Porvoo tapahtuman elokuun lopulla. Viikon aikana mukana olevissa ravintoloissa oli mahdollisuus käydä maistamassa ravintolan omaa Signature dish -annosta viiden euron hinnalla. Porvoo on edelläkävijä ja sapluunaa voisi hyödyntää muuallakin. Ravintola voi lähteä liikkeelle esim. seuraavien askelmerkkien avulla:
1. Selvitä lähialueesi (noin 40km säteeltä) lähiruokatuottajat ja -jalostajat
2. Valitse niistä ravintolasi liikeideaan sopivat tuotteet
– järjestä valittujen tuottajien kanssa tiloilla avoimet ovet päiviä ravintolasi asiakkaille
3. Tee yhteistyösopimus tuottajan ja yrittäjän kanssa
– tuottaja/yrittäjä sitoutuu toimittamaan sovitut tuotteet, sovittuun hintaan, ilman välikäsiä
– ravintolasi sitoutuu ottamaan myyntiin heidän tuotteitaan ravintolassa olevaan lähiruokahyllyyn (säilykkeitä, juustoja, leivonnaisia, olutta, marjamehu ja jne.) kotiin viemisiksi ja matkamuistoiksi
4. Kerro päivän ruokalistalla käyttämiesi tuotteiden alkuperä ja mahdollinen tarina
5. Tee yhteistyötä myös alueen muiden ravintoloiden kanssa
– yhteiset hankinnat, yhteinen markkinointi myös maatila- ja ruokamatkailu ym.
– yhteiset tapahtumat esim. SMAKUn tapaan
Konseptilla hyödynnät kasvavaa trendiä ja erottaudut kilpailijoista, massasta
Kehittämisterveisin Luomupekka Rusila