Keski-Suomessa tehdään monipuolista yhteistyötä maaseudun ja ruokaketjun elinvoimaisuuden edistämiseksi. Tuoreimpana toimintamallina järjestettiin ensimmäistä kertaa Amazing Keski-Suomi -tapahtuma keväällä 2018. Syksy puolestaan käynnistyy lähiruokakampanjaviikoilla tuoden tuottajat ja kuluttajat yhteen erilaisissa ruokamatkailu-, myynti- ja lähiruokatapahtumissa. Lapsetkin huomioidaan – he pääsevät vierailemaan maatiloilla ja tutustumaan ruoan alkujuuriin sekä tuottajiin.
Amazing Keski-Suomi – 24 tuntia seikkailua
Amazing Keski-Suomi -tapahtuma järjestettiin 18.-19.5.2018. Viisi neljän hengen joukkuetta, joiden johtajina toimivat valtakunnallisesti tunnetut somettajat, seikkaili vat ympäri Keski-Suomea ja heidän suorittamat rastitehtävät liittyivät maaseutuun, ruokaan, matkailuun, hyvinvointiin ja kulttuuriin. Kisailijat muun muassa valmistivat ruisleipää, tunnistivat viljalajeja ja juustoja, maistelivat sirkkoja ja paistoivat keittiömestareiden valvovan silmän alla paikallisista kaurajauhoista lettuja. Liikkuminen tapahtui kaasuautoilla sekä rasteista riippuen polkupyörillä, juosten, meloen, koskikelkkaillen tai resiinalla pumpaten.
Tämä poikkeuksellinen ja uudenlainen tapa tuoda näkyvyyttä maakuntaan yhdisti keskisuomalaisten toimijoiden voimat ainutlaatuisella tavalla, toimialarajat ylittäen. Maakuntajohtaja Tapani Mattilan sanoin: ”Tästä syntyi ennennäkemätön ja merkittävä markkinointitempaus. Emme saa jättää toteuttamista yhteen kertaan.” Osallistujat suosittelevat kopioimaan konseptia muillakin alueilla.
Jyväskylän ammattikorkeakoulun hallinnoiman Keski-Suomen ruokaketjun koordinaatiohankkeen yhteistyötahoina tapahtumaa olivat järjestämässä Keski-Suomen liitto sekä suuri joukko muita maakunnan kehittäjiä, oppilaitoksia, kehittämisyhtiöitä, hankkeita, kuntia, yrityksiä ja yhdistyksiä.
Lisätietoja, kuvia ja videoita www.amazingkeskisuomi.fi
Osta paikallista! Varmista huomisen ruokasi!
Keskisuomalaiset lähiruokakampanjaviikot 31.8.- 23.9.2018 tuovat yhteen kuluttajat ja tuottajat erilaisissa ruokamatkailu-, myynti- ja lähiruokatapahtumissa. Maaseutuyrittäjyyttä ja ruoan matkaa pellolta pöytään tehdään tunnetuksi uunituoreessa Aito maaseutu Keski-Suomessa -julkaisussa. Maakuntalehti Keskisuomalaisen liitteenä jaetun lehden painosmäärä on 120 000 kappaletta ja se on luettavissa myös sähköisenä.
Toistamiseen järjestetyn Aitojen Makujen Yö -ruokamatkailutapahtuman 31.8. ja REKO-toiminta -infotilaisuuden 4.9. jälkeen luvassa on Maaseutu kaupungissa -lähiruokapäivä Jyväskylän Kauppakeskus Sepässä 8.9.
Tulevaisuuden kuluttajat ja päätöksen tekijät eli lapset kolmesta eri koulusta pääsevät vierailemaan neljällä maatilalla 11.9. Osta tilalta! ja Makumatka maalle -päivää vietetään 15.9. Pellolta pöytään ja maailmalle -lähiruokaseminaari kokoaa yrittäjät, kehittäjät ja toimialasta kiinnostuneet Jyväskylään 18.9.
Kampanjaviikot huipentuvat jo kolmannen kerran järjestettävään Käsintehty ruoka -kilpailuun 22.9. ja lähiruokaosastoon Wemmi – Ween maan wiljaa -markkinoilla Jyväskylässä 22.-23.9.
Monimuotoista kehittämistä – yhdessä
Maakunnallinen yhteistyöhanke, tuttavallisemmin KEKO, jatkaa täydellä höyryllä kuluvan vuoden 2018 loppuun. Monia onnistumisia, mutta myös oppimisen paikkoja on matkan varrella koettu. Nimensä mukaisesti yhteistyötä on tehty laajasti – näkyvimpinä toimenpiteinä voidaan nostaa Keski-SuomiON GO -tilaisuudet, Keski-Suomen Maaseutugaala, Lähiruokatreffit, Päättäjien iltakoulut ja lähiruokakokkauskisat sekä Amazing Keski-Suomi -kilpailu. Tulossa ovat toki vielä syksyn lähiruokakampanjaviikkojen tapahtumat ja hankkeen päätösseminaari 11.12.
Jotta tieto saadaan kulkemaan ja asiat rullaamaan, pitää myös viestintäkanavien olla kunnossa. Aito maaseutu Keski-Suomessa -sivusto ja erityisesti sieltä löytyvä kalenteri toimivat yhden luukun periaatteella niin yrittäjille, kehittäjille kuin kuluttajillekin. Samalla optimoidaan ajankohtaisen sekä arkistoidun tiedon jakoa, mutta myös minimoidaan samalle kohderyhmälle suunnatun koulutus- tai tapahtumatarjonnan päällekkäisyys.
Hyvä käytäntö on ollut myös maaseutuhankkeiden vetäjistä ja/tai viestintävastaavista sekä sidosryhmistä kootun kehittämistyöryhmän säännölliset tapaamiset tiedonvaihtoon ja suunnitteluun. Jo maankuulu Pöllöparlamentti on puolestaan huhuillut kaikki maaseututoimijat yhteisen keskustelu-, tiedonvälitys- ja vertaistukipöydän ääreen joka toinen kuukausi.
Uutta kohti – KEKO 2
Kuluvan ohjelmakauden oppeina Keski-Suomessa halutaan entisestään vahvistaa asiakkaan ja tuottajan/jalostajan kohtaamista sekä panostaa edelleen markkinointiin ja tuotekehitykseen – horisontissa siintävät myös kansainväliset markkinat. Paukkuja halutaan laittaa myös toimialan houkuttelevuuden ja kannattavuuden lisäämiseen sekä yrittäjien jaksamisen tukemiseen. Avoin ja koordinoitu viestintä auttavat osaltaan näidenkin tavoitteiden saavuttamisessa.
Oman lisänsä tuotekehitykseen tuo artesaaniruoan kehdosta, Ruotsin Eldrimneristä, Suomeen jalkautunut Artesaaniruoan SM-kilpailu, joka tullaan näillä näkymin järjestämään Keski-Suomessa Wemmi-tapahtuman yhteydessä Jyväskylässä syyskuussa 2019.
Kirjoittajat:
Leena Pölkki, Piia Kykkänen ja Toni Laajalahti
Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Liiketoimintayksikkö