Maakunnista

InnoFood keräsi Seinäjoelle kansainvälisiä ruoka-alan asiantuntijoita

Perjantain paneelikeskustelussa Laura Forsman, Esa Wrang, Ebra Gohari ja Antti Saartenoja. Kuva Päivi Töyli.
206Lukenut

InnoFood -tapahtuma toi yhteen tutkijoita, yrityksiä ja muita ruoka-alan sidosryhmiä keskustelemaan, verkostoitumaan ja visioimaan ruoka-alan tulevaisuutta Seinäjoelle 7.-8.9.2023. Tapahtumaan osallistui noin 110 ruoka-alan yrittäjää, tutkijaa ja kehittäjää Suomesta ja maailmalta.

Hollantilainen innovaatioprofessori Paul Iske herätteli yleisöä epäonnistumaan otsikolla ”Brilliant Failures”. Epäonnistumisten kautta löytyy uusia polkuja ja malleja yritystoiminnan eteenpäin viemiseksi. Pitää osata ajatella, että jokin uusi innovaatio tai kokeilu ei yleensä toimi heti vaan se paranee käytössä sekä siihen kuuluu onnistumisten ja epäonnistumisten sarja. Uusia innovaatioita syntyy vain sitä kautta, että opitaan prosessin edetessä.

Tapahtumassa oli vahvasti mukana start-up näkökulma niin puheenvuorojen kuin käytyjen keskustelujen muodossa. Arctic 15 -start-up -tapahtuman hallituksen puheenjohtaja Jan Ameri avasi, miten sinnikkyys ja omaan ideaan uskominen voi johtaa yhteistyöhön juuri itselle sopivan kumppanin kanssa. Lauri Reuter Nordic Foodtech VC:stä toi tilaisuuteen ennen kaikkea rahoittajan ajatuksia start-up -yrityksille, eli kannattaa esimerkiksi aikaisessa vaiheessa puhua ideastaan, kysyä neuvoja ja kuunnella palautetta – ja ennen kaikkea olla rohkea!

Tanskalainen Blue Lobster -sovelluksen kehittäjä ja start-up -yrittäjä Nima Sophia Tisdall kertoi, että sovellus syntyi, koska haluttiin luoda suora yhteys kalastajien ja ravintoloitsijoiden välille. Kun ei ole turhia välikäsiä, niin kalat ovat tuoreita, kalan hinta pysyy kohdallaan ja taataan kalastajien näkökulmasta reilu tulonjako. Tisdall kuvasi myös neljä vuotta kestäneen sovelluksen kehittymisen reittiä onnistumisten, epäonnistumisten ja oppimisen poluksi. Kun itse oli innostunut ideastaan, niin ei osannut arvata, että kohderyhmä saattaakin suhtautua epäilevästi.

Maja Kruuse kertoi Norjan Kirkkoniemen New ICE Age Festivaalista. Kuva Leena Viitaharju.

InnoFood:issa oli vahvasti mukana ajatus pohjoismaisesta yhteistyöstä, jota sivuttiin useammassakin puheenvuorossa ja esimerkissä. Yhteistyön lisäksi verkostoituminen nähtiin tärkeäksi. Kansainvälisessä tapahtumassa ruokavientiäkään ei unohdettu. Markkinoiden tuntemukseen ihan käytännön tasolla ja sen soveltamiseen tuotteissa (esim. pakkauksissa) on kiinnitettävä huomioita. Hyvä on myös miettiä, mitä viedään – eli tuotteita vai ruokasysteemiosaamista, jossa meillä on vahvaa osaamista.

Tutkijaesitelmiä, yrityspuheenvuoroja ja paneelikeskusteluja sisältäneen tapahtuman järjesti Helsingin yliopiston Ruralia-instituutti.

− InnoFoodissa pyrimme tuomaan esiin esimerkiksi tämän hetken tietoa ruokakulttuurin ja ruokajärjestelmän kehityksestä, kertoi tapahtuman alullepanija Silvia Gaiani, Epanet-tehtävässä toimiva Ruralia-instituutin vanhempi tutkija.

InnoFoodin koko ohjelmaan voi tutustua InnoFoodin verkkosivuilla.

Kirjoittaja
Päivi Töyli
Helsingin yliopisto Ruralia-instituutti