Maakunnista

Ytimessä yritysyhteistyön mahdollisuudet, maalaispuoti ja pop up-piste

Kuva Elli-Noora Jalonen
30Lukenut

Musiikki soi, ilmassa leijuu aromien monipuolinen ja veden kielellä herauttava yhdistelmä, ympärille levittäytyneet kojut ovat toinen toistaan houkuttelevampia – olen tullut Kauppahalli Itikseen. Uudenlainen kauppahalli tarjoaa alustan monipuoliselle joukolle elintarvikealan yrityksiä.

Mikä on Kauppahalli Itis?

Idän ensimmäinen, Helsingin neljäs kauppahalli on perustettu tarpeeseen. Tarpeeseen tuoda toimijat yhteen, tarjota tila yrittäjille ja tuotteille, olla, nauttia ja viihtyä. Täällä on yrityksiä pienestä suureen ja tuotteita tulee läheltä ja kaukaa. Näin kertoo Kauppahalli Itiksen F&B -manageri Antti Ahokas.

Ahokas ehdottaa alkuun kierrosta toimijoiden keskellä. Kuljemme eri kojujen ohi, näin keskiviikko iltapäivästä on hyvin tilaa ihmetellä ja tutustua toimintaan. Viikonlopun lähestyessä ja iltaisin tila täyttyy.

Olemme tulleet ”stagelle”, jota käytetään tapahtumien järjestämisen lisäksi tuote-esittelyihin ja esimerkiksi maistatukseen. Tapahtumat tehdään yhdessä, siksi muun muassa kerran kuukaudessa järjestettävissä kauppahallin perjantaissa DJ soittaa ja tarjolla on maisteluannoksia. Eri tarpeet on huomioitu, musiikin lisäksi stagella on nähty muun muassa lasten teatteria ja karjalankielistä bingoa.

Ahokas uumoilee tutkimuksiin pohjaten, että tapahtumallisuus näyttelee merkittävää osaa kauppahallien tulevaisuudessa. Siksi Kauppahalli Itis on alusta asti hyvien tuotteiden ja toimijoiden lisäksi panostanut ohjelmaan. Syyskuun puolen välin avajaisviikolla täällä pääsi harjoittelemaan tanssia, lounasbingossa jaettiin päivittäin palkintoja ja taikuri ilahdutti väkeä.

Kuva Elli-Noora Jalonen

Kauppahallissa on mukana moninainen joukko toimijoita

Kauppahallissa näkyy laaja joukko eri tavoin mukana olevia yrityksiä, Ahokas kertoo verkostojen olevan ydinasemassa toimijoiden löytämisessä. Hän korostaa, että uutta porukkaa mahtuu mukaan. Kauppahalli Itis on panostanut erityisesti eri tilanteissa olevien yrittäjien tarpeisiin vastaamiseen ja uusien tulokkaiden markkinoille pääsyn helpottamiseen.

Oman tuotteen voi tarjota raaka-aineeksi jollekin nykyisistä toimijoista, joista monet valmistavat tuotteensa lähellä, osa paikan päällä. Kauppahallissa on myös tarjolla lyhyempiä pop-up vuokrasopimuksia myyntipaikoille, joilla laitteistokin voi olla Itiksen kautta hoidossa. Näin voi matalalla kynnyksellä kokeilla toimintaa. Pop-up pisteitä on suunnitteilla esimerkiksi joulutorille ja muihin tapahtumiin, joiden toteutuksessa ollaan avoimia ideoille. Lisäksi kauppahallista löytyy Itiksen Maalaispuoti, jonka valikoima pursuilee kauden herkkuja, olemme kauppahalli kierroksellamme päätyneet juuri tämän puodin eteen.

– Monesta paikasta ei löydy 10 eri lajia suomalaisia omenoita, toteaa Ahokas viitaten hedelmä valikoimaan, joka on tähän aikaan vuodesta runsas.

Ensimmäiset glögitkin on jo lokakuun alkupuolella saatu hyllyyn. Marjoja, sieniä ja hedelmiä on vielä tarjolla, mutta kohta ollaan siirtymässä juureksiin. Mukaan voi päästä, ottamalla toimijoihin yhteyttä tai esimerkiksi saapumalla näytteiden kera paikalle. Näin kävi hyllyssä komeilevan granola tuotteen kanssa. Lähialueella toimiva yrittäjä tuli tuotteineen kauppahallille, maistatti granolaa, jonka osoittauduttua hyväksi testierät tilattiin myyntiin.

– Nyt granolaa on myynnissä jo toinen tai kolmas erä, muistelee Ahokas.

Logistiikka aiheuttaa alalla monille päänvaivaa ja Ahokas kertoo, että tätäkin on mietitty maalaispuodin tilanteessa, jonka pitäjät ovat kokeneita torimyyjiä ja voivat sopimuksen mukaan noutaa tuotteita. Avoin kommunikaatio molemmin puolin mahdollistaa paljon ja siihen Ahokaskin kannustaa. Jos toiselta puolelta ei ole hetkeen kuulunut, kannattaa itse ottaa aktiivisesti yhteyttä.

Kuva Elli-Noora Jalonen

Katse kohti kauppahallin tulevaisuutta – tule osaksi sitä!

Uusi konsepti kuulostaa mahtavalta tarjoten mahdollisuuksia yrityksen koon ja toimintaympäristön huomioiden. Tulevaisuuden suunnittelu on Ahokkaan mukaan jo käynnissä, siitä ei kuitenkaan voi vielä enempää paljastaa, jäämmekin odottamaan uusien visioiden toteutumista.

Uudet ratkaisut elintarvikealalla ovat tervetulleita. Yhdessä tekemisen mainitaan usein olevan ytimessä ruoka-alan tulevaisuudessa ja Kauppakeskus Itiksessä väite tuodaan käytäntöön.

Kuva Elli-Noora Jalonen

Mikäli sinulla tai tutullasi on elintarvikealan yritys, pidä Kauppahalli Itis mielessäsi! Raaka-aineeksi tacoihin, kakkuihin, donitseihin, jäätelöön tai pizzaan tai myyntiin sellaisenaan joko omaan pop-up:iin, pysyvään puotiin, tai maalaispuodin valikoimaan. Vaihtoehdot ovat laajat ja itselle sopivaa kuviota voi lähteä miettimään ottamalla yhteyttä Kauppakeskus Itikseen: Antti Ahokas, Kauppahalli Itis a.ahokas@cc-real.com.

Esimerkkejä miten päästä mukaan Kauppahalli Itiksen toimintaan:

  • myy raaka-ainetta kauppahallin toimijalle
  • tarjoa oma tuotteesi myyntiin kuluttajille maalaispuotiin
  • tule pitämään pop-up pistettä joulutorille
  • järjestä tapahtuma, jossa tuotteesi ovat esillä
  • viritä jokin muu yhteistyökuvio ottamalla yhteyttä kauppahallin toimijoihin

Kirjoittaja ja kuvat
Elli-Noora Jalonen
Helsingin yliopisto Ruralia-instituutti