KansiMaakunnista

Vastuullisuudesta isoja bisneshyötyjä

1.49TLukenut

Vastuullisuus on jokaisen tiedostavan kuluttajan huulilla ja siksi itsestäänselvyys myös toimintaansa kunnianhimoisesti kehittävien yritysten agendalla. Seinäjoen Food Business Summitissa 12.-13.6. vastuullisuus on toinen tämän vuoden pääteemoista. Aiheeseen pureudutaan niin kaupan kuin valmistavan teollisuuden näkökulmista. Puhujiksi ovat tulossa SOK:n vastuullisuusjohtaja Lea Rankinen, ekologisista pakkauksistaan tunnetun Sulapack Oy:n toimitusjohtaja Suvi Haimi sekä Juustoportti Oy:n toimitusjohtaja Timo Keski-Kasari.

– Toimintatapana vastuullisuus tuo merkittävää kilpailuetua ketjun yrityksille paitsi kotimarkkinoilla myös viennissä. Vastuullisten tuotteiden kysyntä on kasvussa, toteaa Food Business Summitin pääjärjestäjä Sanna Kankaanpää Into Seinäjoki Oy:stä.

Seinäjoellakin vastuullisuus nähdään ja käsitellään laajasti, koska vastuullinen liiketoiminta muodostuu monesta eri tekijästä.

– Ruokaketjun vastuullisuudessa keskeisiä elementtejä ovat ympäristö, tuoteturvallisuus, ravitsemus sekä ihmisten ja eläinten hyvinvointi. Unohtamatta taloutta. Myös koko liiketoimintaidea voi olla lähtöisin vastuullisuudesta ja kestävän kehityksen periaatteista. Mitä vastuullisuus oikeastaan tarkoittaa eri yrityksissä? Entä kuinka se näkyy bisneksessä, tuoko se mukanaan kilpailuetua ja menestystä yritykselle?, Kankaanpää kysyy.

Teknologisilla ratkaisuilla ruokaketju läpinäkyväksi kuluttajille

Vastuullinen tuottaminen koostuu tasoista, joissa edetään hyvin perusasioista lainsäädännön noudattamisen kautta yrityksen strategisista tavoitteista ja arvoista kumpuavaan vastuullisuuteen. Pelkkä tuoteturvallisuudesta huolehtiminen ja toiminnan lainsäädännön rajojen täyttäminen ei riitä positiivisen vastuullisen kuluttajabrändin rakentamiseen. Vastuullisuuden haaste tuleekin koko ruokaketjun läpileikkaavasta ja läpinäkyvästä hallinnasta.

Ruokaketjun eri toimijoille on jo nyt tarjolla useita teknologisia työkaluja vastata paremmin kuluttajan vastuullisuusvaatimukseen.

– Kun kuluttajalle tarjotaan koko ruokaketjun mittaista jäljitettävyyttä, puhutaan suurien tietomäärien hallinnasta. Tekoälyn, koneoppimisen ja lohkoketjuteknologian soveltaminen tullee näyttelemään merkittävää roolia haettaessa vastuullisuudesta kilpailuetua, Kankaanpää muistuttaa.

Lisätietoja:
Food Business Summit 12.-13.6.2018
www.foodsummit.fi
Sanna Kankaanpää,sanna.kankaanpaa@intoseinajoki.fi

AB Seinäjoki -hanke
Maria Ahvenniemi, maria.ahvenniemi@intoseinajoki.fi