Artikkelit

Ulkona syöminen on osa arkipäivää

1.2TLukenut

Ulkona syöminen on arkipäiväistynyt. Onnistunut ulkona syömisen kokemus ei koostu pelkästä ruoasta, sillä yksilöllisten asiakastarpeiden huomiointi korostuu myös arkisessa ruokailussa. Tulevaisuuden asiakas ei ole niinkään suunnitelmallinen, vaan tekee spontaaneja valintoja monimuotoisesta ja runsaasta tarjonnasta.

Kespron toteuttamasta Ravintolailmiöt 2018 -tutkimuksesta kävi ilmi, että kuluttajien yleisen ruokakäyttäytymisen muutosvoimat näkyvät myös ravintolaruokailussa. Ravintola-alan perinteisten raja-aitojen kaatuessa Kespro halusi laajentaa Ravintolaruokailu ja ulkona syömisen tulevaisuus -tutkimuksessa perspektiiviä koko ulkona syömisen kenttään fine diningista katuruokaan.

Tutkimuksessa havaittiin, että ulkona syömisen kulttuurissa voidaan nähdä suuria muutoksia aiempaan verrattuna, sillä se ei ole enää yhtä aika- ja paikkasidottua. Asiakkaat vaativat ruualta eri tilanteissa eri asioita. Usein ruoan halutaan olevan nopeaa, mutta silti laadukasta. Toisaalta ulkona syömisen elämyksistä halutaan nauttia ajan kanssa.

Ravintolan valinnassa asiakas sovittaa valintoja omaan aikatauluunsa. Sama henkilö voi käydä sekä pikaruokaravintolassa että rauhallisella illallisella eri tilanteissa. Ravintoloissa syödään useamman kerran päivässä, ja ulkona syömisen kertojen määrän odotetaan lisääntyvän. Tämä asettaa ravintoloille paineita joustavista aukioloista koko Suomen tasolla. Monimuotoistumisesta voi seurata haasteita ravintolan prosesseille. Jos ravintolan perustoiminta ei vastaa sitä, mihin sen odotetaan venyvän, on asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin haasteellista vastata.

Ravintoloihin tehdään nykyään harvemmin pöytävarauksia. Asiakkaat vaativat joustavaa palvelua, mikä tekee ravintoloiden prosessien hallinnasta ja asiakaspalvelusta vaativampaa. Kehitteillä on henkilökunnan rutiineja helpottavia älykkäitä ratkaisuja ja automaatiota, joita voidaan hyödyntää esimerkiksi tavaran tilaamisessa.

Arjen dynaamisuus tulee jo nykyään esiin ruoan kuljetuspalveluiden kasvuna. Myös asiakkaiden kiinnostusta laadukasta take away -ruokaa kohtaan voidaan jo pitää vakiintuneena ilmiönä.

Lue lisää Kespron Ravintolaruokailu ja ulkona syömisen tulevaisuus -tutkimuksesta: www.kespro.com/ideat-ja-inspiraatiot/artikkelit/ravintolaruokailun-ja-ulkona-syomisen-tulevaisuus

Teksti: Johanna Monnonen