ArtikkelitKansi

Tunnettuus tehdään pitkäjänteisellä työllä

1.78TLukenut

Pitkäsen Maalaisjuustolan kuusenkerkkäjugurtti nappasi voiton maaliskuisissa artesaaniruuan SM-kilpailussa. Kuusamolaisen juustolan isäntä Oiva Pitkänen tietää, että pelkällä palkinnolla ei myydä jugurttia.

– Tietenkin palkinnon myötä ihmiset ovat innokkaampia kokeilemaan, mutta ensimmäisen purkin myynti uudella alueella on aina haaste, Pitkänen sanoo.

Näkyvyyden luomiseen vaaditaan pitkäjänteistä työtä. Pitkäselle tärkein markkinointikanava on Facebook, jonka maksullisilla ja maksuttomilla ominaisuuksilla on luotu tunnettuutta tuotteille. Juustolan Facebook-sivuilla asiakkaat pidetään aktiivisina esimerkiksi kilpailuilla. Kun ensimmäinen purkki on ostettu, tuote myy itse itseään, jos asiakaspalautteeseen on uskomista. Pitkäsellä on rahtisopimus K-ketjun kanssa, ja tuotetta saa K-kaupoista eri puolilta Suomea. Kaukaisin myyntipiste on Helsingissä.

Oiva ja Merja Pitkäsen juustolassa on valmistettu jugurttia vuodesta 2013.

Kiintiömaidoista juustolaksi

Maalaisjuustolan koti on Pitkästen yli 200 vuotta vanhalla sukutilalla, jossa on valmistettu leipäjuustoa 90-luvulta lähtien. Juuston valmistus sai alkunsa lehmästä, joka lypsi liikaa silloiseen maitokiintiöön nähden.

Olimme veljeni kanssa laittamassa lehmää teurastamolle, kun jo eläköitynyt äitini ehdotti, että aletaan tekemään juustoja ja myymään niitä torilla, ettei tarvitse pistää lehmää teuraaksi, Oiva Pitkänen kertoo.

Juustoyrittäminen oli aluksi pienimuotoista. Ensimmäinen juustola rakennettiin 1995. Juustolaa oltiin jo lopettamassa maitokarjan kasvaessa, kunnes navettaan saatiin lypsyrobotti. Vapautuva työaika sijoitettiin juustolaan. Pitkäsen vaimo alkoi työskennellä juustolassa ja tilat uudistettiin 2012. Tilauksen yhteydessä yrittäjät saivat laitevalmistajalta pikakoulutuksen jugurtin tekoon. Oppi uudesta tuotteesta syntyi yrityksen ja erehdyksen kautta. Kuusenkerkkä keksittiin jugurtin mauksi Luonnollisesti läheltä ja Elintarvikkeista ja luonnosta elinvoimaa Koillismaalle -hankkeiden aikana.

Pienen toimijan on pyrittävä erikoistumaan, muuten jää isompien varjoon, Pitkänen muistuttaa.

Tulevaisuus lupaa kasvua

Maitokarja on kulkenut juustolatoiminnan rinnalla näihin päiviin saakka. Juustolan toiminta on pienimuotoista maitoon verrattuna, mutta Pitkänen on huomannut, että investoinnit ja markkinointityö vievät kasvukäyrää hitaasti ylöspäin. Tulevaisuuden kasvutavoite on kolminkertaistaa jugurtin myynti seuraavien vuosien aikana.

Teksti: Tiina Paananen