Uutiset

Täsmävinkkejä vaikuttavaan pitchaukseen

12Lukenut

Hyvät pitchaus- eli myyntipuheet ovat rahoitusta, kumppaneita ja myyntiä hakeville yrityksille kultaakin kalliimpia. Keskeisin oppi on siirtää fokus oman tuotteen ominaisuuksista asiakkaan ja sijoittajan saamiin hyötyihin. Yksi ja sama hissipuhe ei riitä. Puhe täytyy aina muokata kohderyhmän mukaan. Myös hyvän pitchin loppuun sijoitettavan ”call for action”:in tulee muuttua kohderyhmän vaihtuessa.

Muutama vinkki vaikuttavaan kahden minuutin pitchiin:

  • Kohdista pitch yleisöllesi; potentiaalinen asiakas, sijoittaja ja yhteistyökumppani on kiinnostunut eri asioista.
  • Aloita kuvaamalla suuri kysyntä tai tarve, johon ei ole vielä vastattu, ja miten tuotteesi tai palvelusi tarjoaa siihen ratkaisun.
  • Muunna tuotteesi ominaisuudet hyödyiksi – älä keskity teknologisiin ominaisuuksiin. Sen aika tulee myöhemmin.
  • Kuulijan tulee ymmärtää helposti mikä ratkaisusi on, vaikkei tietäisi alasta mitään. Testauta pitchisi.
  • Kuvaile lyhyesti tiimisi – erityisesti jos pitchaat sijoittajille.
  • Kerro merkittävimmät referenssit ja millaisia tuloksia niissä saavutettiin.
  • Kerro lopuksi mitä tai ketä etsit; jälleenmyyjää, kumppania, rahoitusta vai asiakkaita. Usein pitchaajat unohtavat pyytää haluamaansa.
  • Hyvä tarina ja henkilökohtaisuus tekevät vaikutuksen. Jos teet työtäsi intohimolla, anna sen näkyä.

Lähde: Ajankohtaista kansainväliselle yritykselle -uutiskirje 10/2018, jonka tuottaa eri toimijoiden kanssa yhteistyössä Turku Science Park Oy Ltd.