Suomalaisista REKO-renkaista on julkaistu tieteellinen artikkeli Problems of Sustainable Development -lehdessä. Lehti on kaksi kertaa vuodessa ilmestyvä, tieteellinen aikausijulkaisu. Artikkelin ovat kirjoittaneet Barbara Szymoniuk Lublinin teknillisestä yliopistosta ja Heidi Valtari Turun yliopistosta osana lähiruoan koordinaatiohanketta.
REKO on vastuullista kuluttamista
Artikkelin mukaan REKO-renkaissa yhdistyvät kestävän kuluttamisen periaatteet ja modernien markkinoinnin keinojen hyödyntäminen. Kestävä kuluttaminen tarkoittaa luonnonvarojen vastuullisen käytön huomioivaa kuluttamista, esimerkiksi kierrättämistä, punnittuja ostopäätöksiä sekä luomu- ja lähiruuan suosimista ruokavaliossa. Modernissa markkinoinnissa raja kuluttajan ja tuottajan, kuten myös B2B- ja B2D-markkinoiden välillä on hämärtynyt. Asiakkaista voi tulla tuotteen tai yrityksen brändilähettiläitä, jotka suosituksillaan vaikuttavat muiden ostopäätöksiin.
REKO kiinnostaa ulkomailla
Artikkelissa REKO-renkaat nähdään siirrettävissä olevana toimintamallina, joka on jo herättänyt kiinnostusta muissa Skandinavian maissa, sekä Italiassa ja Alankomaissa. REKO-renkaat toimivat ilman välikäsiä ja tuottaja hyötyy myynnistä taloudellisesti enemmän.
Lue artikkeli: http://ekorozwoj.pol.lublin.pl/no26/m.pdf
Teksti Tiina Paananen