Uutiset

Luonnontuotteiden kenttämies esittäytyy

1.68TLukenut

Voi kun suomalaiset osaisivat ottaa omista luonnontuotteistaan samaa tunnetta kuin maailmanmestaruudesta. Jäällä meitä ei voiteta ja siksi olisi myös korkea aika ymmärtää arktisten raaka-aineidemme voima. Jäiden seassa nekin kuulemma kasvavat…

Mika Honkanen on ekonomisti-insinööri ja karjalais-savolainen ex-myyntimies. Nykyisellään satulatuolini sijaitsee Pohjois-Karjalan ELY-keskuksen tiloissa Joensuussa. Julistan nyt lisäkäsiparina kanssanne suomalaisuuden ilosanomaa mustikanvarpu kainalossani.

Alkuvuosi meni toimialaraportin viitekehyksessä, mutta loppuvuosi on pyhitetty jalkatyölle. Tavoitteena on alueittain kerätä toimialan toiveita ja näkemyksiä viestittäväksi. Kesän ja syksyn 2019 aikana tuotetaan kymmenen jakson luonnontuotteiden podcast-sarja. Jaksoissa haastatellaan isolla pensselillä rajoja rikkoen erilaisia toimijoita alan ympärillä ja välillä kaukana siitä. Kuvaa on mielestäni laajennettava, jotta metsä näkyy kunnolla puiden seasta.

Viedäkö, tuodako vai mitäkä?

Elintarvikepäivät 2019 olivat itselleni ensimmäinen kokemus kyseistä tapahtumaketjua. Mieleeni jäi tilaisuudesta erityisen vahvana aistinvaraisen havaitsemisen apulaisprofessori Mari Sandellin esitys. Ruoka on paras keino tuottaa elämyksiä.

Luonnontuotteet ovat pääosin elintarvikkeita, matkailua ja hyvinvointia. Elintarvikevienti sekä paikallinen tuotanto tukevat tehokkaasti hyödynnettynä suomalaista matkailua ja muita aluetalouden toimijoita. Hyvinvointipalvelujen tärkeä asiakasryhmä on sama kuin matkailualan yrityksillä, ja hyvinvointipalveluja tarjoavien yritysten onkin järkevä verkostoitua matkailualan yritysten kanssa.

Juomamatkailu nostaa statustaan ruokamatkailun rinnalla. Juomien valmistus voi tarjota elämyksen myös visuaalisessa mielessä matkailutuotteena. Juomien valmistajat hyödyntävät tänä päivänä tehokkaasti erilaisia luonnontuotteita ja brändinikkareilta on havaittavissa kovaa tahtoa aiheen ympärillä.

Visit Finlandin mukaan matkailuun kulutettiin Suomessa vuonna 2017 yhteensä 15 miljardia euroa. Summa sisältää suomalaisten ja ulkomaisten matkailijoiden kulutusmenot Suomessa. Muihin teollisuudenaloihin verrattuna matkailu on samaa kokoluokkaa kuin metsäteollisuus ja suurempi kuin elintarviketeollisuus. Luonnontuotteilla on mahdollisuus kasvattaa kaikkien lukua. Yritysten mahdollisuus investointeihin on parantunut ja julkista tukea on hyvin saatavilla. Nyt on luonnon aika.

 

 

 

 

 

 

 

Mika Honkanen
mika.honkanen@ely-keskus.fi
www.linkedin.com/in/mikahonkanenELY