Artikkelit

Likis lähiruokatapahtuma – Loistava oppimisympäristö

Opiskelijoiden ideoima Likis-maskotti. Kuva Ronja Kuorikoski.
672Lukenut

Lähiruoka on kiinnostanut kuluttajia jo useita vuosia. Likis on Oulun ammattikorkeakoulun (Oamk) agrologiopiskelijoiden järjestämä lähiruokatapahtuma, ja se tarjoaa täysin työelämälähtöistä ja uudenlaista oppimista.

Likiksen idea lähti Oamkin luonnonvara-alan opettajilta, koska Oulun keskustan läheisyydessä ei ollut lähiruokatapahtumaa. Samalla todettiin, että tapahtuma olisi myös Oamkin agrologiopiskelijoille uudenlainen tapa oppia ja se onkin sisällytetty heidän opetussuunnitelmaansa. Likiksen toisena perusajatuksena on, että tapahtumalla halutaan lähituottajille hyvä myyntikanava ja samalla tukea alueen elinkeinoa.

Opiskelijat suunnittelevat ja tekevät

Oppimisprosessi käynnistyy jo edellisenä syksynä, jolloin valitaan 3-5 opiskelijan ydintyöryhmä. Heidän tehtävä on aloittaa seuraavan syksyn Likiksen suunnittelu. Opiskelijoiden vastuulla on yhteydenpito myyjiin, esiintyjiin ja yhteistyökumppaneihin. Myös tapahtumaan liittyvät luvat ja ilmoitukset ovat pääosin opiskelijoiden tehtävänä. Opiskelijat ja vastuuopettajat kokoontuvat säännöllisesti ja opettajat auttavat mahdollisissa haasteissa.

Oamkin agrologiopiskelijoiden järjestämässä Likiksessä on riittänyt kuhinaa. Kuva Marjo Sormunen.

Ryhmän muiden opiskelijoiden oppiminen alkaa keväällä, jolloin myös heiltä kerätään ideoita tapahtuman järjestämiseen. Samalla jaetaan eri vastuisiin keskittyvät työryhmät, joissa he työskentelevät tapahtuman ajan. Oppimisprojekti huipentuu Likikseen, joka on syyskuun 3. viikonloppu. Likiksen ajan opiskelijat huolehtivat, että tapahtuma saadaan onnistuneesti järjestettyä. Sen aikana muun muassa rakennetaan tapahtuma-alue, ohjataan liikennettä, huolehditaan myyjien ja asiakkaiden viihtymisestä ja turvallisuudesta sekä kerätään palautetta tapahtumasta. Tämän jälkeen käydään vielä opiskelijoiden ja opettajien kesken tapahtuma läpi.

Kokemukset ja jatkokehitys

Likis on todella kattava oppimiskokemus kokonaisuudessaan, erityisesti ydinryhmän opiskelijoille. Usein opiskelijoiden toteamus onkin ollut, että tuli etuoikeutettu olo, kun sai olla mukana. Tapahtuman kautta agrologiopiskelijat ovat saaneet hyviä kontakteja tuottajiin ja monenlaisia tärkeitä taitoja tulevaa työelämää varten (esim. myynti, markkinointi, erilaiset neuvottelut, projektin suunnittelu ja eteneminen, työnjohto, esiintyminen, kokoustekniikat, asiakaspalvelu, yhteistyö). Arvokasta on ollut, että oppimisympäristönä on ollut oikea ja iso, omaan alaan liittyvä tapahtuma, joka on motivoinut opiskelijoita. Opiskelijoiden on myös ollut pakko ottaa vastuuta, koska muuten asiat olisivat jääneet hoitamatta.

Seuraava askel Likis-tapahtuman kehittämiseksi voisi olla Oamkin opiskelijoiden laajempi hyödyntäminen tapahtumassa. Esimerkiksi liiketalouden ja kulttuurin alalta löytyisi sopivia rajapintoja, jolloin myös edellä mainittujen alojen opiskelijat voisivat hyödyntää Likistä osana omia opintojaan.

Kirjoittaja
Antti Hirvonen
Oulun ammattikorkeakoulu


Likis – lähiruokatapahtuma on järjestetty 5 kertaa vuodesta 2017 alkaen

  • Järjestäjänä Oamkin 3. vuoden agrologiopiskelijat n. 25 hlöä ja 2 opettajaa
  • Ulkotapahtuma Oamkin kampuksen parkkipaikalla
  • Likikseen on hyväksytty myyjiksi vain lähituottajia
  • Kävijöitä 5500-10 000 henkilöä/vuosi
  • Myyjiä 35-50 kappaletta/vuosi
  • Tapahtuman ajankohta on syyskuun 3. viikonloppu ja se on pääsymaksuton
  • Likis on koko perheen tapahtuma, jossa on ollut mukana mm. poniratsastus, pomppulinna, erilaisia kotieläimiä, taikuri, tanssi- ja musiikkiesityksiä, Zetoreita, kalanperkuukisa, peräkonttikirppis, palveluskoiranäytös, vierailuja kalasatamaan tai maatilalle.