Artikkelit

Lähiruokapäivänä järjestettiin ennätysmäärä tapahtumia ympäri Suomen

245Lukenut

Valtakunnallista Lähiruokapäivää juhlistettiin lauantaina 10.9.2022 seitsemännen kerran. Vuodesta 2016 saakka toiminut, alun perin Osta tilalta! -päivänä tunnetun tapahtumapäivän ideana on kutsua kuluttajat lähiruoan pariin tiloille, tilamyymälöihin ja esimerkiksi toritapahtumiin. Mukana oli kaikkien aikojen ennätysmäärä kohteita, eli 304 tapahtumajärjestäjää.

Tapahtumapäivän avajaistapahtumaa vietettiin tänä vuonna Pirkanmaalla

Tapahtumapäivänä sosiaalinen media täyttyi ilahduttavasti kuvista sekä videoista, joiden välityksellä päästiin nauttimaan pieni makupala tunnelmista Lähiruokapäivän kohteissa ympäri Suomen. Eniten avoimia kohteita, eli 39, löytyi tänä vuonna Varsinais-Suomesta.

Lähiruokapäivän avajaistapahtumaa vietettiin Kangasalan Raudanmaalla. Ihana miljöö, herkulliset lähiruokaelämykset ja Lastenmaatila Pikkupihan asukit toivottivat vierailijat lämpimästi tervetulleeksi. Kangasalan Pikkupelimannit sekä Herra Heinämäen lato-orkesteri esitykset pitivät tunnelmaa yllä myös upean syyssään helliessä vierailijoita. Erityisesti kiitos järjestäjille ja talkoolaisille! Raudanmaan Kyläosuuskunta, Kangasalan kaupunki, Visit Kangasala sekä Pirkanmaan matkailu ry tekivät kaikki oman osuutensa tapahtuman onnistumiseksi.

Kiitos kaikille Lähiruokapäivään osallistuneille tiloille, tuottajille, yrittäjille ja yhdistyksille ympäri Suomen! Ilman teitä ei ole Lähiruokapäivää ja oli mahtavaa, että mukaan oli lähtenyt monta kokenutta konkaria vuosien varrelta sekä uusia tuttavuuksia.

Ennätysvuoden takana muun muassa uusia markkinointimateriaaleja ja onnistunut yhteistyö Satokausikalenterin kanssa

Tänä vuonna pyrimme erityisesti tukemaan Lähiruokapäivän järjestäjiä tapahtumajärjestelyissä muun muassa webinaarien sekä erilaisten uusien markkinointimateriaalien avulla. Näitä olivat esimerkiksi maakunnille verkkoviestintään tehdyt kartat, joissa alueen kohteet näkyivät selkeästi. Pyrimme jakamaan uusia materiaaleja paitsi valtakunnallisesti viestiville tahoille, niin myös entistä tehokkaammin suoraan maakuntien toteuttajille muun muassa järjestämällä webinaareja Lähiruokapäivästä.

Tämän lisäksi tiedotimme tapahtumasta ja siihen osallistuvista kohteista ahkerasti lehdistölle, teimme markkinointia sosiaalisessa mediassa ja Google-mainosten avulla, sekä teimme Satokausikalenterin kanssa onnistuneesti yhteistyötä kuluttajien tietoisuuden lisäämiseksi tapahtumasta. Saimme paljon arvokasta kokemusta sekä palautetta, jonka pohjalta on hyvä lähteä suunnittelemaan jälleen tulevaa.

Lähiruokapäivä vastaa tämän hetken ruokatrendeihin ja kuluttajien kiinnostukseen ruoantuotannosta

Kiinnostus Lähiruokapäivää kohti sosiaalisessa mediassa oli ennätyksellistä. Myös media nosti päivää esiin kiitettävästi ja monista eri tulokulmista niin paikallisesti kuin valtakunnallisestikin. Lähiruokapäivä ratsastaakin tämän hetken ruokatrendien aallonharjalla tarjoamalla arvokkaan tilaisuuden tutustua tarinoihin ja tekijöihin lähiruoan taustalla. Uskon myös vallitsevan maailmantilanteen kasvattaneen kiinnostusta lähiruokaa sekä ruoan alkuperää kohtaan. Lähiruokapäivän vahvuutena onkin se, että tapahtumapäivänä pääsee tutustumaan maaseudun toimijoihin sekä heidän työhönsä paikan päällä.

Kiitos myös tuhannesti kaikille vierailijoille läheltä ja kaukaa, jotka tulitte kanssamme juhlistamaan sekä tutustumaan suomalaiseen maaseutuun ja sen tarjontaan. Nautitaan lähiruuasta myös muina vuoden päivinä ja nähdään ensi vuonna!

Kirjoittaja ja kuvat
Heidi Kohtala, Lähiruokapäivän tapahtumakoordinaattori, Maaseutuverkosto