Kun Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskus JOTPA hankki vuonna 2023 elintarvikealalla työskenteleville koulutuspalveluita, sen tavoitteena oli muun muassa edistää elintarvikeviennin kasvua sekä vastuullista ja kestävää elintarviketuotantoa. Koulutukseen osallistuneet ovat päässeet kohentamaan tietojaan ja taitojaan monipuolisesti ja käytännönläheisesti.
Työtehoseuran projektipäällikkö ja kouluttaja Maija Suutarinen on vastannut JOTPAn rahoittamasta Kaupallisesti kestävä liiketoiminta -koulutuksesta, joka on järjestetty yhdessä Aava & Bangin Iskussa maailmalle -koulutuskokonaisuuden kanssa.
Suutarisen vetämässä vastuullisuuskoulutuksessa on ollut mukana vajaat 20 osallistujaa. Kouluttajan mukaan uuden tiedon jakaminen on tullut tarpeeseen, sillä yhä useamman, pienenkin ruoka-alan yrityksen on pystyttävä osoittamaan toimintansa vastuullisuus, varsinkin jos yritys haluaa viedä tuotteitaan Suomen rajojen ulkopuolelle. Uudet EU:n kestävyysraportointidirektiivin (CSRD) mukaiset velvoitteet osuvat pieniinkin yrityksiin jo nyt, jos ne toimivat isojen yritysten arvoketjussa.
– Miten seurataan yrityksen päästöjä, minkälaiset sertifikaatit tai järjestelmät ovat yritykselle olennaisia sekä miten vastuullisuustavoitteista ja vastuullisuustoimista viestitään ilman viherpesua? Tällaisia kysymyksiin olemme etsineet koulutuksessa vastauksia, Suutarinen kertoo.
Tutkittavana oma työ
Vastuullisuuskoulutus alkoi jo vuoden 2023 lopussa. Siinä vaiheessa monet yritykset olivat epätietoisia siitä, mitä CSRD-direktiivin voimaantulo käytännössä tarkoittaa.
– Jotkut jopa peruivat koulutuksen, kun olettivat, ettei direktiivillä ole merkitystä omassa työssä. Vuoden mittaan on herätty huomaamaan, että direktiivi vaikuttaa moneen ja tietoa todella tarvitaan. Koulutusta on jouduttu säätämään vuoden mittaan julkisen keskustelun muutosten mukaan, Suutarinen kertoo.
JOTPA-koulutuksille tyypilliseen tapaan opintojen sisältö on määritelty koulutusohjelmassa, mutta käytännössä opittua sovelletaan suoraan omaan työhön. Ryhmässä opiskeleminen tarjoaa asiantuntija-apua mutta myös vertaisten tukea. Samalla alalla työskentelevän ulkopuolisen kysymys tai kommentti voi auttaa katsomaan omaa työtä uusin silmin.
Dataa tarvitaan
Työtehoseuran kumppanin Aava & Bangin tehovalmennuksiin osallistujat ovat saaneet työkaluja ja tukea myynnin strategian kehittämiseen, digimarkkinointiin tai brändin rakentamiseen. Vientipolku-koulutus taas on tarjonnut asiantuntijoiden apua viennin tehostamiseen tiettyihin kohdemaihin.
– Monessa yrityksessä ihmetellään, miksi emme pääse eteenpäin viennissä, vaikka kuinka yritämme. Koulutuksiin osallistuvat ovat olleet tyytyväisiä siihen, että oppivat ymmärtämään, miten voi löytää oman paikan arvoketjussa ja oppia kasvamaan siinä asiakkaan mukana, yrityksen valmennusliiketoiminnan kaupallinen johtaja Satu Vainio selittää.
– Omat kokemukseni viennistä ovat osoittaneet, että kaikkialla ihmiset kokevat, että oman maan ruoka on parasta. Ei riitä että kerromme, että meillä Suomessa ruoka on hyvää ja puhdasta. Meidän pitää osoittaa se, tuottaa vertailukelpoista tietoa ja tehdä se näkyväksi. Muuten ei vientimarkkinoille ole asiaa, omassakin yrityksessä vientiä kokeillut Suutarinen muistuttaa.
Kirjoittaja
Tiina Makkonen
Kuvat Ronja Matikainen
Vuonna 2025 Jotpa rahoittaa muun muassa tekoälyn hyödyntämisosaamiseen liittyvää koulutusta pienille ja keskisuurille yrityksille.