Gastropajat on järjestänyt matkailu- ja ruokayrittäjille ja näiden yritysten valtuuttamille työntekijöille valmennuksia etenkin uusien ruokatuotteiden kehittelyyn ja ideointiin liittyen. Lähiruoka ja vastuullisuus ovat olleet kantavina teemoina oli kyseessä sitten uudet kotimaiset kasvisruokareseptit, kiertotalous ja hävikin hallinta kuin vaikkapa raikkaampi saunaruoka ja alkoholittomat mocktailit.
Gastropajoissa on ollut myös ruokakuvausta, ruokatuotteiden verkkokauppaa ja digitaalisen ostettavuuden lisäämistä sekä pienyrittäjän oman hyvinvoinnin ja jaksamisen tukemista eri keinoin. Kaiken kaikkiaan hanke on tarjonnut monipuolisen kattauksen toimenpiteitä suomalaisen ruokamatkailun edistämiseen, toimijoiden keskinäiseen verkostoitumiseen ja hyvinvointiin. Gastropajat-ruokamatkailun kehittämishanke aloitti toimintansa elokuussa 2021 viiden maakunnan alueella Etelä-Suomessa.
Oppia ja ideoita Skånen opintomatkalta
Moni yrittäjä on melko yksin ja on erittäin tärkeää, että on tahoja, jotka kokoavat yrittäjiä yhteen ja näkemään myös toistensa toimintaa kuten Gastropajoissa on tehty. Tämän vuoden huhtikuun lopussa hanke järjesti benchmarking-mahdollisuuden rakkaaseen länsinaapuriin, kun 35 alan yritysedustajan voimin lähdettiin opintomatkalle Skåneen ja tutustumaan paikallisiin ruokamatkailukohteisiin. Ruotsista voisi ottaa oppia esimerkiksi siinä, että joka puolella ollaan ylpeitä omista juurista ja paikallisista tuotteista, mikä näkyy myös matkailijalle onnistuneina elämyksinä.
Opintomatka avasi mahdollisuuden tutustua toisenlaiseen kulttuuriin ja toimintatapaan, vaikka yhtäläisyyksiäkin toki löytyy: myös Ruotsissa matkailualalla kärsitään tällä hetkellä resurssipulasta ja energian hinnan nousu vaikuttaa alan yrityksiin tietenkin globaalisti. Matkalle osallistuneet ruokamatkailuyrittäjät kiittelivät palautteessa matkan antia muun muassa seuraavasti: ”Sain äärimmäisen paljon inspiraatiota ja hyviä kontakteja”, ”Sai nähdä miten muualla toimitaan, keskustella alan ihmisten kesken ja verkostoitua” ja ”Erittäin tärkeää yrittäjien hyvinvoinnin ja kehittämisen kannalta tämmöiset opintomatkat”.
Käytännönläheisiä Gastropajoja
Tarinat kuuluvat vahvana osana ruokamatkailuelämyksiin ja tarinallistamistakin on Gastropajoissa päästy harjoittelemaan. Pöytään on valmistettu eri alan asiantuntijoiden johdolla maukasta lähiruokaa, johon liittyy aina tarinoita ja jopa yhteisöllisyyttä. Gastropajat ovat saaneet osallistujilta kiitosta käytännönläheisestä otteesta ja työskentelytavoista, joiden tuotoksista on ollut helppoa valita parhaat, itselle sopivat palat jatkojalostukseen ja myyntiin omille asiakkaille. Bonuksena on syntynyt monia uusia yhteistyökumppanuuksia matkailu- ja ruokayrittäjien välille. Pienet matkailuyritykset ovat usein hyvinkin ketteriä toiminnassaan, ja Gastropajan jälkeen ei ole mennyt kauaakaan, kun uusi leipomotuote on ollut jo kahvilamyynnissä tai mocktailtyöpajoja järjestetty omille yritysryhmille.
Gastropajat-hanke päättyy elokuussa, mutta tarvetta vastaaville kehittämistoimille on jatkossakin, mielellään ihan koko valtakunnan tasolla. Tämän hankkeen on toteuttanut valtakunnallinen maaseutumatkailua kehittävä Lomalaidun ry ja rahoitus on saatu Euroopan sosiaalirahastosta, Hämeen ELY-keskuksen kautta. Lisätietoja www.gastropajat.fi.
Kirjoittaja
Anne Mikkola
Lomalaidun ry
Kuvat Gastropajat -hanke.