Artikkelit

Chef’s table -illallinen suomalaisista nimisuojatuotteista

63Lukenut

Promo – nimisuojatuotteiden monimedia-hanke järjesti syyskuussa illallisen sidosryhmille ravintola Nokassa Helsingissä. Illalliselle oli kutsuttu edustajia maa- ja metsätalousministeriöstä, Ruokavirastosta, Elintarviketeollisuusliitosta, Business Finlandista ja eri tiedotusvälineistä. Ideana oli testata, pystyykö nykyisistä nimisuojatuista suomalaisista tuotteista koostamaan täysimittaisen illallisen chef’s table -konseptilla. Onnistuihan se oikein hyvin ainakin saaduista palautteista päätellen! Keittiömestari Ari Ruohon toteuttama menu oli kahdeksan eri ruokalajin kokonaisuus, jossa Lapin Puikula, Puruveden muikku ja Lapin Poron liha eri muodoissaan oli otettu menun rungoksi. Chef’s table -konseptiin kuuluu, että ruoat valmistetaan reaaliajassa asiakkaan edessä ja valmistusta seuratessa. Olikin upeaa nähdä, miten osaavissa käsissä niinkin yksinkertainen ja arkinen aines kuin peruna muuntui varsinaiseksi gourmettuotteeksi! Menuussa testattiin vähän potentiaalisia uusiakin tuotteita. Muikun mätiä oli annoksissa ja esimerkiksi kaura-raaka-aineesta oli tehty risoton tapainen lisuke. Hyvin toimivat nekin.

Promo-hankkeen tavoitteena on lisätä EU:n nimisuojajärjestelmään kuuluvien tuotteiden ja niihin liittyvän merkintäjärjestelmän tunnettuutta Suomessa. Suomalaisia nimisuojatuotteita on tällä hetkellä 12, joista kaksi on alkoholituotteita ja loput maataloustuotteita ja elintarvikkeita. Ensisijaisena kohderyhmänä on kuluttajat, sillä nimisuojamerkit ovat käytännössä vähittäispakkauksista löytyviä kuluttajamerkkejä. Merkin tuoma lisäarvo ei luonnollisesti toteudu, jos kuluttaja ei tunne ko. merkkejä. Hankkeessa on laadittu kuva- ja videoaineisto sekä esitteet suomeksi, ruotsiksi, englanniksi ja saksaksi suomalaisista nimisuojatuotteista. Kuva-aineiston tuottamisessa on huomioitu materiaalin soveltuvuus myös matkailukontekstiin ja erilaiset ruokamatkailutoimijat Suomessa voivat hyötyä aineistosta. Aineistot löytyvät aitojamakuja.fi-sivustolta ja videot myös Youtubesta Aitojamakuja -playlistalta. Aineistot ovat eri toimijoiden vapaasti käytettävissä.

Promo-hanketta toteuttavat Helsingin yliopiston Ruralia-instituutti ja Turun yliopiston Brahea-keskus.


 

Suomalaiset nimisuojatuotteet
Lapin Puikula (SAN)
Lapin Poron liha (SAN)
Lapin Poron kuivaliha (SAN)
Lapin Poron kylmäsavuliha (SAN)
Kitkan viisas (SAN)
Kainuun Rönttönen (SMM)
Puruveden muikku (SMM)
Sahti (APT)
Kalakukko (APT)
Karjalanpiirakka (APT)
Suomalainen vodka/Finsk vodka/Vodka of Finland
Suomalainen marja-/hedelmälikööri/Finsk bär-/fruktlikör/Finnish berry/fruit liquor

Lisäksi EU-tason hyväksymisprosessi parhaillaan käynnissä Aito saunapalvikinkku/Äkta basturökt skinka -tuotteen osalta

 

 


Marjo Särkkä-Tirkkonen, Helsingin yliopisto Ruralia-instituutti
marjo.sarkka-tirkkonen@helsinki.fi
Päivi Töyli, Turun yliopiston Brahea-keskus
paivi.toyli@utu.fi