Artikkelit

Valtakunnallisessa nuorten kampanjassa onnistumisia Varsinais-Suomessa

Kuva Emmi Nätynki.
875Lukenut

Kymmeniä reseptejä, tuotekehitysideointia ja uusia yhteistyömalleja syntyi runsain mitoin, kun Turun ammatti-instituutti, ammattiopisto Livia sekä ammattiopisto ja lukio Novida tarttuivat yritysten toimeksiantoihin. Listalla oli muun muassa tuotekehitystä sekä toiveita uuden reseptiikan luomisesta. Mukaan ilmoittautuneet yritykset Makeistehdas Makeidon, Riihipuoti, Karviaisten tila, Livonsaaren leipomo, Rainingon luomutila ja ABI Coffee eivät tainneet alussa aavistaa mihin olivat mukaan lähteneet. Yrittäjä Kirsi Hirvensalo Makeistehdas Makeidonista kertoikin lähteneensä kampanjaan täysin ilman odotuksia ja yllättyneensä jo alkuvaiheessa oppilaitosten tuottamasta toimivasta ja runsaasta reseptiikasta.

Kuva Maria Prusila.

Kilpailusta luovuuden lähteeksi

Härkäpapu- speltti- ja keto suolainen piiras, lukuisilla koeleivonta testeillä ja pitoisuuksilla ja rinnakkaisvertailuilla.
Kuva Katja Aminova.

Kuluttajat ruokaTalouden keskiössä (KulTa)-hanke kysyi keväällä 2021 oppilaitosten kiinnostusta elintarvikeyritysten toimeksiantoihin ja alkuvaiheessa puhuttiin tuotekehitys- ja reseptiikkakilpailusta. Syyskuun alussa järjestettiin kick off -tilaisuus, jossa yritykset kertoivat tarkemmin tuotteistaan ja toimeksiannoistaan reunaehtoineen kuulolla olleille opettajille. Monet yrityksistä antoivat melko vapaat kädet ideointiin ja lupautuivat toimittamaan erikoisempia raaka-aineita oppilaitoksiin. KulTa-hanke osallistui tarpeen mukaan raaka-ainekustannuksiin. Syksyn tullen osa mukaan ilmoittautuneista oppilaitoksista jäi pois aika- ja resurssipulan vuoksi, mutta onneksi aktiivisia oppilaitoksia jäi toteuttamaan kampanjaa sovitusti. Kilpailukin muuttui ajan saatossa luovuuden lähteeksi, jonka tuloksia päätettiin olla laittamatta paremmuusjärjestykseen.

Sivuvirrat huomiona

Turun ammatti-instituutin opettaja Katri-Helena Paasonen opettaa opiskelijoilleen kestävää ja vastuullista elintarvikkeiden valmistusta. Samalla mentaliteetilla tultiin mukaan nuorten kampanjaan. Katri-Helena kuvailee kampanjaa omalta kohdaltaan näin: ’’Lähdin innolla mukaan tähän hankkeeseen kolmella seuraavalla tulokulmalla: 1) Kaikkia mukana olevia yrityksiä palvellaan ja viedään tuotekehitysprosessia niin pitkälle kuin mahdollista. 2) Tuotekehityksen tavoitteet toteutetaan yrityksen toiveiden mukaisesti, mahdollisimman monen raaka-ainetoimittajan raaka-aineita yhdistämällä. Ajatuksena oli, että näin saadaan myös yritysten keskinäinen yhteistyö mahdollistettua. 3) Opetuksessani normaalisti korostuvat hävikin minimointi, taloudellinen toiminta, vastuullinen tuotanto ja sivuvirtojen hyödyntäminen. Näitä periaatteita halusin hyödyntää myös tässä tuotekehityshankkeessa. Tuloksena saavutettiin jopa satoja tuotteita ja reseptejä, yritysyhteistyömahdollisuuksia sekä yrityksiä yllätettiin uusilla innovaatioilla. Yritykset saivat myös ideoita lisäarvotuotteista, joita valmistettiin tuotannon sivuvirroista syntyvistä raaka-aineista. Opiskelijoille tarjoutui harjoittelu- ja kesätyöpaikkoja. Projektin aikataulu oli kovin tiukka, joten hyvin alkaneet tuotekehitysprosessit ja yhteistyö yritysten kanssa jatkuvat edelleen. ’’

Kirjoittajat
Katri-Helena Paasonen, Turun ammatti-instituutti
Mervi Louhivaara, Turun yliopiston Brahea-keskus