ArtikkelitKansi

Uusi ohjeistus tukee ympäristöjalanjälkien viestintää elintarvikealalla

Kuluttajien on tärkeää saada olennaista ja merkityksellistä tietoa tuotteiden ympäristöjalanjäljistä.
141Lukenut

Elintarvikkeisiin liittyvät ympäristöväittämät ovat usein epäselviä, eikä kuluttajien ole helppoa vertailla eri tuotteiden ympäristövaikutuksia keskenään. Luonnonvarakeskuksen tuore Ruoka-LCA-viestintäohjeistus auttaa tekemään yhdenmukaisempaa, merkityksellisempää ja kuluttajille ymmärrettävämpää viestintää elintarvikkeiden ympäristöjalanjäljistä.

Vaatimukset ja suosituksen yksissä kansissa

Nykyisin yli puolet EU-alueella esitetyistä ympäristöväittämistä on epäselviä, perusteettomia tai harhaanjohtavia. Lisäksi kuluttajien luottamus ympäristöväittämiin on heikolla tasolla. EU:lta on kuitenkin tulossa uutta lainsäädäntöä, joka vahvistaa kuluttajansuojaa ja tiukentaa ympäristöväittämien sääntelyä.

Luonnonvarakeskuksen huhtikuussa 2024 julkaisema Ruoka-LCA-viestintäohjeistus auttaa yrityksiä ymmärtämään ja noudattamaan säädöksiä, jotka liittyvät elinkaariarviointiin (LCA) perustuviin ympäristöjalanjälkiväittämiin. Se kokoaa yhteen nykyisten ja tulevien lakien vaatimukset, standardien ohjeet ja tutkijoiden suositukset hyvistä käytännöistä.

Keskeistä olennaisuus ja merkityksellisyys

Viestintäohjeistuksen punainen lanka on se, että kuluttajien tulee saada olennaista ja merkityksellistä tietoa elintarvikkeiden ympäristöjalanjäljistä. Lisäksi kuluttajien on voitava tietää, mihin laskentamenetelmään ja aineistoon jalanjälkiväittämän taustalla oleva elinkaariarviointi perustuu. Yhteiset pelisäännöt tuovat näkyvyyttä ympäristöä vähemmän kuormittaville tuotteille ja merkittäville ympäristöteoille.

On keskeistä, että viestittävä ympäristöjalanjälki kattaa tuotteen koko elinkaaren. Esimerkiksi pelkästään pakkausmateriaalin ympäristöjalanjälkeen keskittyvä väittämä voi olla harhaanjohtava, sillä tyypillisesti vain pieni osa elintarvikkeiden elinkaarisista ympäristövaikutuksista liittyy pakkausmateriaaleihin.

Viestinnässä on suositeltavampaa keskittyä jo saavutettuihin päästövähennyksiin kuin tulevaisuuden tavoitteisiin. Jos kuitenkin viestitään tulevaisuuden päästötavoitteista, on olennaista selittää tarkasti ja yksityiskohtaisesti, millaisiin toimenpiteisiin nämä tavoitteet perustuvat.

Kattavat lisätiedot ovat tärkeitä

Viestintäohjeistuksessa ohjeistetaan antamaan ympäristöväittämille riittävästi lisätietoja, jotta kuluttajat voivat halutessaan selvittää väittämien taustat. Lisätiedot voi antaa joko pakkauksessa tai verkkosivulla, johon viitataan selkeän linkin tai QR-koodin avulla. Ohjeistukseen on koottu lista lisätietovaatimuksista koskien myös jalanjälkiväittämiä, joihin liittyy vertailua toisiin tuotteisiin, päästövähennyksiä tai päästövähennystavoitteita.

Termeistä etenkin päästökompensaatioon liittyvien termien, kuten “hiilineutraali” ja “hiilinegatiivinen”, kanssa tulee olla tarkkaavainen, sillä ne voivat antaa kuluttajille vääristyneen kuvan ruoantuotantoon väistämättä liittyvistä päästöistä. Kompensaatioon viittaavien termien käyttö tuotekohtaisessa viestinnässä tullaankin kieltämään EU:ssa vuodesta 2026 alkaen.

Viestintäohjeistuksen lisäksi Luonnonvarakeskus julkaisee loppuvuodesta 2024 ohjeistuksen elintarvikkeiden ympäristöjalanjälkien laskennan yhdenmukaistamiseksi. Lisäksi Luonnonvarakeskuksen tutkijat tuotettavat kuluttajille tietoa siitä, miten tulkita ja ymmärtää ruokaan liittyviä ympäristöjalanjälkiväittämiä.


Termejä

  • Elinkaariarviointi (LCA) = Menetelmä, jonka avulla lasketaan tuotteen elinkaaren aikaiset päästöt eri tuotantoketjun vaiheissa, ja suhteutetaan päästöt tuoteyksikköä kohden (esim. CO2-ekvivalenttia/100 grammaa tuotetta).
  • Ympäristöväittämä = Tuotteessa, sen pakkauksessa, tuotemainoksessa tai tuotteen verkkosivuilla esitetty sanallinen väite tai kuva, joka sisältää tietoa tuotteen ympäristövaikutuksista.
  • Ympäristöjalanjälki = Elinkaariarvioinnin avulla laskettu tuotteen elinkaaren aikainen ympäristövaikutus. Esimerkiksi hiilijalanjälki (eli ilmastovaikutus), vesijalanjälki tai rehevöittävä vaikutus.

Tutustu Ruoka-LCA-viestintäohjeistukseen!

Kirjoittajat
Tutkijat Anniina Lehtilä ja Hannele Heusala
Luonnonvarakeskus

Kuva Luke (Adobe Stock)

LCAFoodPrint-hankkeen verkkosivuille: Elintarvikkeiden elinkaariarviointimetodologian kehittäminen ja harmonisointi | Luonnonvarakeskus (luke.fi)