Digitalisaatio etenee monella toimialalla. Myös ruoan reitti alkutuotannosta kuluttajalle digitalisoituu. Yhtenä sen osoituksena myös elintarvikkeiden myynti ja vienti on siirtymässä yhä laajemmin sähköisiin kanaviin.
Älymaataloutta, metadataa ja matchmaking -palveluita
Maataloudessa puhutaan älymaataloudesta ja dataa on pian luvassa pellolta kuluttajille asti koko tuotantoketjun läpi, mikä tulee mullistamaan ruokamarkkinoita. Kuluttajat haluavat yhä kattavammin tietoa ruoasta. Digitalisaation ansiosta tietoa pystytään välittämään heille paremmin.
Digitalisaatio muuttaa myös vientikauppaa. Jo nyt moni elintarvikevalmistaja huomaa, että yhteys ulkomaisiin asiakkaisiin täytyykin luoda sähköisten kanavien kautta. Alan käyttöön on avautunut nopealla tahdilla monenlaisia myyntiä edistäviä matchmaking -alustoja, joissa kansainvälisiä ostajia voi kohdata. Aiemman pelkkää BtoB -myyntiä tehneen yrityksen onkin ehkä osattava tehdä kuluttajamarkkinointia esimerkiksi verkkokaupassa. Covid-19 -pandemia on vahdittanut tätä kehitystä.
DigiFoodEx-koulutus antoi eväitä digivientiin
Syys-talvella 2021 toteutettu DigiFoodEx-koulutus valmensi uusmaalaisia elintarvikeyrityksiä tekemään tuotteiden myyntiä ja vientimarkkinointia sähköisissä kanavissa. Yritykset saivat tietoa sähköisen vienninedistämisen alustoista kansainvälisesti.
– Saimme perspektiiviä, mitä digitaalisen vientimarkkinoinnin keinoja on tarjolla. Mahdollisuuksien kenttä on laaja. On valittava joku tie, kuinka lähtee etenemään. Oppimista tapahtuu matkan varrella, toteaa DigiFoodEx-treeneihin osallistunut Head of International Business Development Janne Mäkelä Oy Verman Ab:stä.
DigiFoodEx-hanke 1.5.2021 – 28.2.2022 tarjoaa uusmaalaisille pk-elintarvikeyrityksille digitaalisen myynnin ja markkinoinnin osaamista, jotta yritykset osaavat paremmin toimia muuttuvassa markkinaympäristössä ja menestyvät vientikaupassa. DigiFoodEx-hanketta toteuttavat Haaga-Helia ammattikorkeakoulu ja Fennopromo Oy. Rahoittajina toimivat Uudenmaan ELY-keskus ja Haaga-Helia. Hankkeessa kertyvä sähköisen vientimarkkinoinnin osaaminen on laajemminkin käytettävissä elintarvikeyrityksissä.
Kirjoittaja
Eeva-Liisa Lilja, Fennopromo Oy