Artikkelit

Flavoria – aidon kuluttajakokemuksen tutkimusalusta

1.07TLukenut

Turun yliopiston Flavoria on lounasravintola ja kahvila, joka toimii samalla tosielämän jatkuvana tutkimus- ja kehityslaboratoriona. Flavoriassa tutkijat ja liiketoiminnan kehittäjät pääsevät tuottamaan uutta tieteellistä tietoa ja innovaatioita ihmisten aitoja kokemuksia tutkimalla ja testaamalla. Tällainen avoin tutkimusalusta arkipäivän ympyröissä on ensimmäinen laatuaan Suomessa.

Flavorian runkona palvelee 1000 päivittäisasiakkaan lounasravintola ja kahvila. Syömässä tai kahvilla käyvät voivat osallistua tutkimustoimintaan vaivatta arkensa lomassa. Lisäksi MyFlavoria -sovelluksen käyttäjänä asiakas osallistuu tutkimuksiin ja voi samalla seurata itse lounassyömistään eli saada tietoa muun muassa syömänsä ruoan määrästä ja sen ravintoarvoista. Toki sovellutuksesta löytyy myös Flavorian ruokalistat ja tietoa käynnissä olevista tutkimuksista.

Monitieteistä yhteistyötä hyödyntämällä tavoitteena on keksiä uusia ratkaisuja kestävän kehityksen ja hyvinvoinnin tarpeisiin. Ruuan, ruokavalintojen ja ruokailukokemuksen tutkimus on tärkeää, koska haasteena on löytää nopeasti keinoja kestävien ja terveellisten elintapojen helppoon omaksumiseen.

Flavoriassa tehdään sekä tieteellistä huippututkimusta että soveltavaa kaupallista tutkimusta yritysten kehitystarpeisiin. Elintarvikeyrityksille Flavoria tarjoaa monenlaisia tutkimus- ja kehitysmahdollisuuksia, kuten kuluttajaymmärrystä innovoinnin tarpeisiin sekä nopeita testauksia uusien tuotteiden, pakkausten ja tuotteisiin liittyvien elämysten kehittämiseen.

Juttu on koostettu Flavorian nettisivujen www.flavoria.fi ja Turun yliopiston tiedotteen pohjalta.