Elintarvikkeista ja luonnosta elinvoimaa Koillismaalle -hanke toi yhteen paitsi koillismaalaisia elintarvikeyrittäjiä, myös uusia yhteistyökumppaneita ulkomailta. Pienten yritysten yhteistyön ja verkostoitumisen edistäminen avaa mahdollisuuksia Suomen elintarvikeviennin kasvuun.
Elinkeinojen kehittämisyhtiö Naturpolis Oy:n kolmivuotinen Elintarvikkeista ja luonnosta elinvoimaa Koillismaalle -hanke auttoi Kuusamon ja Taivalkosken elintarvikeyrittäjiä luomaan uusia kontakteja muun muassa tukkuun ja ravintoloihin.
Hankkeen saavutuksina esimerkiksi viedään Petäjälammen Herkun rieskoja pariisilaiseen ravintola La Tour D’Argentíin ja elokuussa järjestettiin ensimmäiset Kuusamon katuruokamarkkinat, jotka tutustuttavat matkailijoita ja kuusamolaisia paikalliseen villiruokaan. Nyt hanke on päättynyt, mutta 44 paikallista yritystä puhaltaa yhteen hiileen markkinoinnin edistämiskesi osuuskunta Wild Foods Kuusamo Lapland -nimellä.
Yritysyhteistyö lisää liikevaihtoa
– Yrittäjien välistä yhteistyötä ei saada aikaan ilman päättäväisyyttä ja luottamusta toisiin. Kaikista tärkeintä on verkostojen rakentaminen, kertoo hankkeen projektipäällikkö Elisa Kangasaho. Onnistuneen hankkeen keskeinen vahvuus oli se, että siitä oli yrityksille konkreettista hyötyä. Yhteistyö antaa mahdollisuuksia saada markkinoille aivan uusia tuotteita ja se lisää liikevaihtoa.
– Osallistuminen yhteistyön rakentamiseen ja ylläpitämiseen verkostoissa, kuten Wild Foods Kuusamo Lapland, on yrityksiltä pieni panos sen tuomiin mahdollisuuksiin ja hyötyyn. Valmiita ratkaisuja ei tietysti voi yritysyhteistyön aikaansaamiseen tarjota, vaan kyllä se vaatii myös aktiivista halua osallistua kuvioiden rakentamiseen yrityksiltä itseltään.
Yhteistyötä on opittava tekemään ensin naapurin kanssa
Kangasahon mukaan Suomessa yhteistyökuvioita hankaloittaa ennen kaikkea tottumus toimia vain tietyllä tapaa. Esimerkiksi elintarvikevientiä ulkomaille ei ole paljoa, vaikka kysyntää olisi. Mukaan täytyykin lähteä ennakkoluulottomasti.
– Valtaosa suomalaisista elintarvikeyrityksistä on pieniä. PK-yritysten toimijoiden olisi syytä tehdä tiivistä yhteistyötä ja lähteä mukaan hankkeisiin, kuten Food from Finland, viennin kasvattamista varten. Yhteistyötä on opittava tekemään ensin naapurin kanssa – ja sitten lähdetään maailmalle, Kangasaho toteaa.
Elintarvikevientiä ulkomaille tarvitaan todellista kasvua varten
Kangasaho kokee, että suomalaisen elintarvikealan kasvun mahdollisuus ja potentiaali on valtava. Suomen sisäiset markkinat on kuitenkin jo kyllästetty ja vientiä tarvitaan todellista kasvua varten. Vienti auttaa myös kotimaan hintatason kurissa pysymisessä.
– Tämän hetken globaalit trendit ovat puhdas ruoka ja puhdas luonto. Nämähän ovat jo nyt suomalaisten elintarvikkeiden myyntivaltteja: Suomessa on puhdas maaperä ja ilma, eikä esimerkiksi eläinten ruokinnassa ole käytetty antibiootteja kuten Tanskassa. Puhtaus on valttia, ja sitä meidän tuotteemme ovat. Kimpassa tekemään, rinta rottingilla, Kangasaho kannustaa.
Lisätietoja: wildfoodkuusamolapland.com
Teksti
Ellinoora Havaste